Okosutas
Bízz magadban, utazz okosan
  • Hírek
  • Beszámolók
  • Alapinfók
    • Aranyszabályok
    • Csomag
    • Útközben
    • Jegyvadászat
    • Ha megszívtad
  • Trükkök
KORONAVÍRUS GY.I.K
No Result
View All Result
Okosutas
  • Hírek
  • Beszámolók
  • Alapinfók
    • Aranyszabályok
    • Csomag
    • Útközben
    • Jegyvadászat
    • Ha megszívtad
  • Trükkök
KORONAVÍRUS GY.I.K
No Result
View All Result
Okosutas
2020.03.17.

Ha megszívtad

okosutas okosutas

Menetrendmódosítás, járattörlés

A légitársaságok folyamatosan finomhangolják az útvonalhálózatukat, gyakran módosítanak meghirdetett járatok menetrendjén is. Ilyenkor az utas átfoglalhat másik járatra általában néhány héttel a járat előtti és utáni időpontra, hasonló útvonalra is – például Debrecen-London járatról Budapest-Londonra. Másik lehetőség, hogy ha az utas eláll az utazástól, teljes jegyár-visszatérítést kap. Ha teljesen törlik a járatot és erről legalább 14 nappal az indulás előtt értesítenek, akkor e menetrendváltozás esetén járó opciókból lehet választani. Ha 14 napon belül szólnak a törlésről, akkor ezen felül jár a pénzbeli kártalanítás is, lásd alább.

 

Géplekésés

Szinte mindig az utas hibája, ha későn érkezik a beszállítókapuhoz. Ha nem (például egy órás a sor a csekkinpultnál, vagy a biztonsági ellenőrzésnél, vagy félrevágják a csomagunkat és egy óra, mire megvizsgálják), akkor sem lehet tenni semmit pereskedés nélkül. Ha lekéssük a gépet és továbbra is utazni akarunk, főszabályként új jegyet kell venni a következő járatra. De szinte minden légitársaságnál van mentőjegy szolgáltatás: fix áron feltesznek a következő gépre. Ennek feltétele, hogy a reptéren legyünk és legkésőbb a gépünk menetrend szerinti indulása után 30-60 percen belül jelentsük be, hogy így jártunk. A mentőjegyek ára 80-100 euró körül van, ez általában alacsonyabb, mintha új jegyet vennénk, de nem mindig. Érdemes gyorsan megnézni, melyikkel járunk jobban.

 

Késés, járattörlés, megtagadott beszállás

Szigorú, de következetlen és igazságtalan uniós utasjogi szabályozás van érvényben, részletesen például itt böngészhető.

Az igazságtalanságra egy példa: 3 óra 1 perces késésnél jó sok pénz ütheti az utas markát, ha meg ott hagyják a világ végén egy reptéren és nem segítenek a hazajutásban, nem jár egy fillér se. Segítő szolgáltatások elvileg járnak, de ha a légitársaság magasról tesz a kötelezettségére, annak pereskedés nélkül nincs semmi következménye.

 

Íme a legfontosabb szabályok és működésük a gyakorlatban

  • Két óránál hosszabb késés esetén ellátást kell biztosítania a légitársaságnak a reptéren. Ezt általában úgy oldják meg, hogy bizonyos reptéri üzletekben beváltható vócsert osztanak, sokszor egy szendvics és egy üdítő sem jön ki belőle. Kötelesek két ingyen telefonhívást is biztosítani, illetve – 2020-ben elég röhejes módon – faxküldés is szerepel a szabályozásban.
  • Járattörlés esetén a légitársaság köteles elszállítani a lehető leghamarabb az utast a célállomásra. A gyakorlatban a fapadosok csak a következő saját járataikra biztosítanak átfoglalási lehetőséget. Mivel ezen bizonyára kevés üres hely van csak, az utas jól teszi, ha minden csatornán első próbál lenni az átfoglalásnál: hívja az ügyfélszolgálatot, nézi, mikor nyílik ki az online átfoglalás és a reptéri ügyintézéshez is elsőként célszerű érkezni.
  • Az új járat indulásáig a légitársaságnak biztosítania kell az utasok szállását és ellátását. Ha a légitársaság biztosít szállást, de az utas nem vár, intéz magának, azt nem fogják neki kifizetni. Csak akkor keressünk magunknak, ha a légitársaság képviselőjétől papírt kapunk arról, hogy ők nem segítenek, hanem utólag térítik a költségeket.
  • Ha kiderül, hogy a légitársaság nem tud hazaszállítani, vagy csak sok nap után, szintén érdemes papírt kérni arról, hogy engedik a hazaút saját szervezését és ki is fizetik. Ennek hiányában úgy veszik, hogy lemondtunk az útról és simán csak visszaadják a repjegy árát – aminél a gyors hazaútszervezés nagyságrendekkel többe kerülhet. Jó, ha mindig van B tervünk, tehát tudjuk, hogy fennakadás esetén milyen alternatív úton juthatunk el a célállomásunkra.
  • Pénzbeli kártalanítás a 3 órán túli késés és törlés esetén jár, de csak akkor, ha a légitársaság hibája az üzemzavar. Az időjárási ok, reptérzár, repülési tilalom és a terrorcselekmény egyértelműen vis maiornak számít, ezek esetén nem kell fizetnie a légitársaságnak. Általában a sztrájk is vis maior, ami például a légiirányítók munkabeszüntetése esetén nem is kérdés. De ha a mi légitársaságunk alkalmazottjai sztrájkolnak? Ezzel kapcsolatban jelenleg is vannak folyamatban perek. A műszaki hibát egyre kevésbé tudják vis maiorként eladni a légitársaságok.

 

A kártalanítás összege

  • 1500 kilométerig 250 euró
  • 1500 és 3500 kilométer között 400 euró
  • 3500 kilométer felett 600 euró (csak ha az egyik végpont az unión kívül van, EU-n belül 400 euró a max)

A légitársaságok jellemzően megpróbálják elsunnyogni a kártalanítások fizetését. Az utas többszöri kemény fellépése, jogászok segítségének igénybe vétele növeli az esélyeket. Külön iparág épült ezeknek a jogos utasköveteléseknek a behajtására, a sikerdíjért dolgozó profi jogász cégeknek hamarabb fizetnek, mint a mezei utasnak. A jogászok ugyanis pontosan tudják, hogy melyik ügyeket érdemes akár bíróságig vinni, ezt pedig már a légitársaság sem akarja.

A túlfoglalás miatti megtagadott beszállás nagyon ritka a fapadosoknál, ha mégis olyan helyzet áll elő, hogy több az utas a beszállásnál, mint a hely a gépen, akkor először önkénteseket keresnek, akik lemondanak az utazásról. Ezért plusz pénzt, vagy repjegyet kínálnak. Ettől függetlenül jár és nem is szokták vitatni a pénzbeli kártalanítást, ennek összege ugyanakkor, mint törlésnél.

Share

Ezek is érdekelhetnek

Hírek

Pár helyre már biztos szabadon menetünk, ha be vagyunk oltva

2021.01.27.
7 kedvenc nyaralóhely, ahova visszavágyunk
Beszámolók

7 kedvenc nyaralóhely, ahova visszavágyunk

2021.01.25.
Egyéb kategória

Belgium betiltja a nem létfontosságú utazást és EU-szinten is ez merült fel

2021.01.22.
Kiemelt főoldal

Törlik, módosítják a járatot jóval az utazás előtt: íme mi jár az utasnak a fapadosoknál

2021.01.20.
Egyéb kategória

Izland mutatja most is az irányt a nyári utazásokhoz

2021.01.19.
Egyéb kategória

Görögországba nyáron oltással, vagy a belépésnél tesztelve is utazhatunk

2021.01.15.

Hírek

Pár helyre már biztos szabadon menetünk, ha be vagyunk oltva

2021.01.27.

Három remek nyaralóhelyszín is szabadon látogatható lesz annak, akit már beoltottak. Madeira, a Seychelles-szigetek és Thaiföld jelentette be, hogy eltöröl...

Belgium betiltja a nem létfontosságú utazást és EU-szinten is ez merült fel

2021.01.22.

Kemény hír, hogy Belgium (képünkön Bruges) lényegében betiltja az utazást, csak érvényes indokkal lehet átlépni az ország határát. Ilyen indok...

Izland mutatja most is az irányt a nyári utazásokhoz

2021.01.19.

Szigorít is, meg lazít is Izland és mutatja az irányt a nyári utazásokhoz. Bár egy nagyon fontos döntést még meg...

Görögországba nyáron oltással, vagy a belépésnél tesztelve is utazhatunk

2021.01.15.

A téli úticélokról szép lassan a tavaszi és nyári kedvencek felé fordulunk és fontos hírek jönnek nap mint nap: igen...

Trükkök

Törlik, módosítják a járatot jóval az utazás előtt: íme mi jár az utasnak a fapadosoknál

2021.01.20.

Ipari mennyiségben töröl, módosít ma a Wizz Air a nyári menetrendjében, összefoglaljuk, hogy mi jár ilyenkor az érintett utasnak a...

Ilyen Szantorini koronavírus-járvány idején, turisták nélkül

Rosszabbnál rosszabb akciók a Wizz Airnél – de van egy jó lehetőség jövő nyárra

2020.12.14.

Folyamatosan jönnek az akciók a Wizz Airnél, érdemes kicsit átfutni, hogy mire érdemes figyelni ezeknél. Röviden: a leárazás mértéke nagynak...

A cyber hétfő meghozta az 5 eurós repjegyeket: Andalúzia, Szicília

2020.11.30.

Kétségbeesett eladási kényszernek tűnik, hogy megérkeztek a Ryanairnél az 5 eurós repjegyek, de nem kell tőle megijedni. A mostani járványhelyzetben...

Okosutas-index: láthatáron a biztonságos utazás

Okosutas-index: láthatáron a biztonságos utazás

2020.11.22.

Egy ideje nem foglalkoztunk az Okosutas-indexszel, mert minden ország sötétszürke lett, gyakorlatilag jelentőségét veszítette azt nézegetni, hol mennyire biztonságos az...

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE

Maradj naprakész, értesülj elsőként.

FELIRATKOZOM

HÍREK

Pár helyre már biztos szabadon menetünk, ha be vagyunk oltva

Belgium betiltja a nem létfontosságú utazást és EU-szinten is ez merült fel

Izland mutatja most is az irányt a nyári utazásokhoz

BESZÁMOLÓK

7 kedvenc nyaralóhely, ahova visszavágyunk

Elbújni a vírus elől: egy gyönyörű kicsi Kanári-sziget

A Kanári-szigetek korona idején: a legfontosabb tudnivalók utazóknak

ALAPINFÓK

Jegyvadászat

Csomagszabályok

Útközben

TRÜKKÖK

Törlik, módosítják a járatot jóval az utazás előtt: íme mi jár az utasnak a fapadosoknál

Rosszabbnál rosszabb akciók a Wizz Airnél – de van egy jó lehetőség jövő nyárra

A cyber hétfő meghozta az 5 eurós repjegyeket: Andalúzia, Szicília

ALAPADATOK

  • Rólunk
  • Hirdetőknek
  • Kapcsolat
  • Adatvédelem
  • Süti szabályzat

© 2020 Okosutas Kft.
IT solutions by DOTMEDIA

No Result
View All Result
  • Hírek
  • Beszámolók
  • Alapinfók
    • Aranyszabályok
    • Csomag
    • Útközben
    • Jegyvadászat
    • Ha megszívtad
  • Trükkök
Az oldal használatával automatikusan hozzájárulsz a sütik használatához. BeállításokRendben
Sütiszabályzat

Sütiszabályzat áttekintés

Az oldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket használ. Bővebben itt részletezzük.
Necessary
Always Enabled

Ezek a cookie-k segítséget nyújtanak honlapon történő mozgásban, megjegyzik a felhasználó egyes oldalakon végzett műveleteit. Ezen cookie-k nélkül a szolgáltatások nem működnének. Ezek a cookie-k nem tárolnak olyan adatokat a felhasználóról, hogy milyen oldalakat nézett meg az interneten, vagy amelyeket marketing célból lehetne felhasználni.