A jegyekkel egy dolga van az okosutasnak: minél olcsóbban venni meg őket. Ugyanaz a szolgáltatás jár, akár 3, akár 30 ezer forintért vettük a repülőjegyet ugyanarra a járatra.
A jegyárak akkor a legalacsonyabbak, amikor a légitársaság várakozásaihoz képest a legkisebb rájuk a kereslet. Az okosutas ezt az időszakot kapja el.
Az árazást döntően számítógépes algoritmusok végzik. Úgy programozzák őket, hogy mindenképp töltsék meg a gépet. Ha ez csak úgy megy, hogy nagyon levigyék az árat, akkor megteszik ezt. Alapesetben a korábbi eladási adatok alapján kalkulálnak egy várható fogyással, ehhez társul egy nagyjából közepes ár. Ha ennél jobban veszik a jegyeket, az ár felmegy, ha kevésbé, a gép árcsökkentéssel próbálja foglalásra bírni a potenciális utasokat.
A dinamikus árazás durva szélsőségeket produkálhat, de a két ultrafapadosnál egy tök átlagos, csúcsidőn kívüli londoni jegy is általában megjárja életében a 6 ezer és a 30 ezer forint közötti utat, akár többször is.
A leggyakoribb görbe az, hogy a járatok meghirdetésekor átlagos áron (útvonaltól függően általában 30-50 euró) indulnak a jegyek, tehát rég nem igaz, hogy minél hamarabb veszünk, annál jobban járunk. A járat indulási ideje előtt 3-4 hónappal kezdi általában komolyabban csökkenteni az árakat a rendszer, a legalacsonyabb jegyárak (az ultráknál 10 euró, ritkán ez alatt is) nagy átlagban 2-3 hónap körül alakulnak ki.
A Wizz Air rendszere általában kis lépésekben viszi le az árat, ha nem érkezik foglalás a járatra. Ha huzamosabb ideig nincs ebben változás, jön egy-egy nagyobb (10 euró, vagy nagyobb) mérséklés. Egy adott áron általában 4 jegy van a rendszerben, több személy foglalásánál ha csak egy is átlóg a magasabb kategóriába, mindenkinek a magasabb árat számolja a rendszer, nem átlagolja az árat.
A Ryanair is nagyon dinamikusan áraz, de náluk több jegy van egy árkategóriában, mégis hevesebbek az ármozgások mindkét irányba. Gyakori, hogy 40 euróról egy lépésben jön le 20 euróra, vagy 30-ról 15-re.
Az easyJet és a Norwegian még közelebb áll a hagyományos árazáshoz, náluk sok hónapra előre is érdemes nézelődni, még előfordul, hogy a menetrendi időszak megnyitásakor lehet a legjobb árakat megtalálni. De évről évre mozdulnak el ők is a dinamikus árazás irányába.