Mióta megírtuk és körbement a magyar sajtóban a hírünk a Ryanair útvonalzárásairól, rengeteg komment született arról, hogy bizonyára a Wizz Airnek akar kedvezni a magyar kormány azzal, hogy elüldözi a Ryanairt. Nézzük, lehet-e ennek valóságalapja.
Az új utasadót minden légitársaság egyformán fizeti, ez mindenkinek egy új költségtétel a magyarországi indulású járatoknál. Arányaiban a legkisebb költséggel működő ultradiszkont cégeknek jelenti a legnagyobb terhet, ilyen a Wizz és a Ryanair is, nincs köztük különbség.
A két cég nagyon komoly versenyben van a magyar piacon, mindig is a Wizz volt nagyobb, idén vette át a vezetést a Ryanair, amikor az utolsó covidhullám végén a Wizz nagyon lassan indította újra a járatait. A Ryanair nagy tavaszi előnye nyárra nagyjából elolvadt a Wizz erősítésével.
A kormány láthatólag azért szállt rá a Ryanairre, mert nehezen viseli, hogy undok módon visszaszóljanak neki. A Ryanair a tőle megszokott kommunikációt alkalmazta a magyar utasadó esetében is, csak itt ehhez senki nincs hozzászokva, ezért lett nagy visszhangja. Az viszont igazi hungarikum, hogy az itteni kormány válaszként értelmezhetetlen jogi csapást mér és kommunikációs ellenoffenzívát indít a nagyszájú cég ellen.
Közben a többi légitársaság csendben lapított. Noha lényegében mindenki megtehette volna, hogy a visszamenőlegesen kivetett (korábban megvett jegyekre tett) adó esetében felkínálja a választást az utasoknak, hogy fizessék ki, vagy elállhatnak az utazástól ezzel csak a Ryanair élt. Mindenki más az “inkább fizetünk, jobb a békesség a kormánnyal” elv alapján benyelte a bukót, ment tovább, a Wizz Air is.
Persze a Wizz helyzete különleges. Magyar alapítású, itt van a fő központja is. És kapott megbízásokat már a magyar kormánytól, leginkább a covid idején. Repülhet olyan unión kívüli útvonalakat is Budapestről, amely kijelölés függvénye, tehát állami hatóság engedélye kell hozzá. De ebből még nem következik, hogy a Wizzel kivételeznének, a cég próbál mindenhol jóban lenni az aktuális kormánnyal. Ahogy a multik többsége is.
Tehát nem valószínű, hogy a Wizzt akarták volna helyzetbe hozni, hiszen elvileg ugyanazzal az üzleti modellel mennek ők is, mint a Ryanair, ha az adóval együtt már nem jön ki a matek, ők is zárnak útvonalat. Bolognát még nem biztos, hogy ezért dobták egészen novemberig, de az elmúlt hetekben ritkítottak is egy csomó útvonalon sutyiban télre, csak ezt nem kommunikálják nagy hangon.
Az is figyelemre méltó, hogy a Ryanair egyetlen olyan útvonalat se törölt, amelyen versenyez a Wizz Airrel. Pedig van ilyenből 24 (100 kilométeren belüli reptereket is versenyzőnek számoltunk). Mind a 8 megszűnő útvonal olyan, hogy a Ryanair vagy tök egyedül repülte, vagy másokkal versenyzett. Biztos vannak olyan útvonalai, amelyeken többet bukik a verseny miatt kialakuló alacsony jegyárak miatt, mégse adott fel egyetlenegy ilyet se. A Wizznek tehát nem ad át önként a piacból egy centit se, erre nagyon figyelnek.