A koronavírus miatt drasztikusan visszaesett az utazási kedv, aminek következtében valószínűleg sok utazási iroda le fogja húzni a rolót.
Vannak gondok
Azt egyelőre nem lehet megmondani, mely cégek vannak veszélyben. Valószínűleg a nagyobb, tőkeerősebb társaságok könnyebben vészelik át a krízist, de a Thomas Cook tavalyi bedőlése azért mutatja: a mamutok is elhullhatnak. Eddig jó hír, hogy a magyarországi irodák köréből egyelőre nem tudni fizetésképtelenségről, magyar utasok azonban szívhatják a fogukat. Fizetésképtelenséget jelentett ugyanis egy magyar leánnyal rendelkező cseh iroda. Az Aeolus cseh és szlovák leánya is csődeljárás alá került, a hazai nem, mert az nem foglalkozik utazásszervezéssel, csak közvetítéssel.
Más ugyanakkor aggódhat az utazása miatt. Nemcsak az utazási irodák, hanem a közvetítők is nehezen bírják a nyomást: hetek óta nem kap választ egy olvasónk egy spanyol irodától, a Travel Geniótól – és nincs ezzel egyedül. A cég az üzenetekre nem válaszol, a telefont nem veszi fel. Bár egy kiemelt szövegben megértik, hogy most sok utas halasztaná az utazását, ám kommunikálni nem lehet a társasággal. Repjegyet még lehet venni, autót lehet bérelni, de szállást már nem tudtunk foglalni. A társaság türelmet kér, kérdés, elegendő-e számára pusztán az idő.
Első pofon
Az irodákat, közvetítőket első körben az irdatlan visszamondási, törlési hullám ütötte meg. Ez likviditási kérdés, vagyis ahol van tartalék, ott ezt túlélik, ahol nincs, ott nem nagyon érdemes már tartós tejet venni. Az irodák a hirtelen keletkezett likviditási nyomást azzal tudják enyhíteni, hogy lehetőség szerint nem adnak vissza pénzt, inkább utalványt, kedvezménykupont osztogatnak. Ha az utas belemegy abba, hogy majd valamikor leutazza a kifizetett csomagot, akkor az irodának nem kell olyan pénzt előkaparnia, amit már rég elköltött.
Ha az utas egy kicsit együttérző, vagy úgy gondolja, hogy úgyis elutazza az adott összeget, ha törik, ha szakad, akkor belemegy az ajánlatba. Értelemszerű, hogy minél több utas dönt így, annál biztosabb a cég helyzete is. Ha minden utas visszakéri a pénzét – vagy a szerződésben meghatározott bánatpénzzel csökkentett összeget -, akkor nagy reményeket nem táplálhat az iroda, könnyen csődközelbe kerülhet. De honnan tudjuk, hogy a mi irodánk is ilyen? Sehonnan.
Második pofon
A második ütés nyilvánvalóan az új foglalások elmaradása okozta kiesés lesz. Ennek visszaesését egyelőre még nem lehet felmérni, hiszen nem tudjuk, mikor indul be bármilyen szezon és mikor mernek majd tömegesen újra utazni az emberek. Ez lehet az az időszak, amikor ott maradnak vagy el sem mennek a pórul járt utasok, mert az iroda alól elfogy a talaj. Remélhetőleg a nyári csúcsból még megmenthető valami, ha így lesz, akkor kevesebb dőléssel megúszhatja a szektor. Magyarországon mindenesetre a legnagyobb társaságok bevételük 20 százalékát kötelesek vagyoni biztosítékként elkülöníteni, emellett kötelező biztosítást kötniük arra az esetre, ha haza kell hozni az utasokat.
Az biztos, hogy az idén jól meg kell nézni, milyen irodát választ az utas. Emellett érdemes megfontolni, nem jobb-e egyénileg szervezni legalább az utazás egy részét, hiszen így sokkal rugalmasabban lehet kialakítani a kereteket. A járvány bizonytalan kimenetele akár komoly kockázatot is jelenthet, ha fix csomagot foglalnánk. Az egyéni utak esetében azonban az utas döntése, hogy akár a szállás, akár az autóbérlés vagy a programok is mind ingyen lemondhatók legyenek. Így kicsit drágábbak, de nem bukja el az utas a teljes költséget, ha valami miatt nem jön össze az utazás.