Lázad a Ryanair a légiirányítás elégtelensége miatt okozott késések ellen és közöltek ehhez egy brutális adatot is: közel kétmillió utas volt érintett április óta ebben a magyar légtérben.
A Ryanair egy vicces nevű (kb. a légiirányítás tönkretette a nyarásunkat.com) új oldalt indított, ahol az utasok tiltakozhatnak az ellen, hogy uniós szinten képtelenek gatyába rázni a légiirányítást és itt közölnek adatokat is az eddigi fennakadásokról. E szerint 24 millió utas volt érintett eddig a légiirányítás okozta késésekben, a legtöbben a franciák hiányosságai miatt. A sorban utána Spanyolország, Németország és Olaszország következik, majd az ötödik helyen Magyarország.
Az, hogy az ország, illetve a légiforgalom méretéhez képest milyen sokan fáztak rá nálunk, jól mutatja, hogy a probléma Magyarországon kifejezetten súlyos, a magyar légiirányítás hiányosságai komoly szerepet játszanak a késésekben. (Az 1,83 milliós, nyilván napról napra növekvő szám a magyar légiirányítás miatt késetteket jelenti, ebben tehát nem csak az innen induló és ide érkező, hanem az ország felett átrepülő járatok utasai is vannak.)
Noha a légiirányításért felelős cég állami tulajdonban van, tehát a magyar állam felelőssége is felvethető, a kormány a Hungarocontrol vezetőjének leváltásával nyilvánította ki, hogy szerinte ki a hunyó.
Az utasok tehát kifejezhetik elégedetlenségüket egyenesen Ursula Von der Leyennek címezve kritikájukat az új oldalon, de kétséges, hogy ennek bármi következménye lesz. A Ryanairnél, méghozzá a saját oldalukon már tavasz óta fut egy petíció arról, hogy EU-szinten ne engedjék garázdálkodni a francia légiirányítókat, akik ha sztrájkolnak, a helyi forgalom fennmarad és az átrepülők szívják meg. Aláírták több mint kétmillióan és semmi következménye nincs.
Azt is érdemes hozzátenni a mostani új petíciós oldalhoz, hogy kiváló marketingeszköz. A nyári fennakadások legnagyobb részéért valóban a légiirányítás volt a felelős és az időjárás, de sokszor van hiba a légitársaságoknál is. Erről kiválóan tereli el a figyelmet a petíció, a légitársaságoknak alapvető érdekük, hogy az utas minden késés, fennakadás esetén arra gondoljon, hogy a légiirányítók a hunyók. Ilyenkor nem jár nekik kártalanítás se.