Idén érthető okokból sokan hazai pihenést terveznek, a Balatonon lehet, hogy még nő is a forgalom a főidényben. Mi is figyelünk a magyar utazási okosságokra és az idei év egyik érdekes újdonságát majdnem teszteltük is.
A MÁV bevezetett egy balatoni napijegyet és egy három napos jegyet. Előbbivel egy, utóbbival három napig korlátlanul lehet utazni a tóparti vasútvonalakon 990, illetve 2490 forintért. Ez már akkor is megéri, ha csak néhány faluval utazunk oda és jövünk vissza teljes árú jeggyel. De persze különösen akkor kedvező, ha nagyobb távot megyünk. Jó ötlet, hogy érvényes még Tapolcától egészen Sümegig és a fenyvesi kisvasútra is jó.
Diák az nincs
Érdekes, hogy 26 éven aluliaknak 33 százalékos kedvezményük van ezekre a Balaton-jegyekre is, ahogy a sima jegyek esetében is. Félárú diákverzió viszont nincs. Hosszabb utaknál viszont a 26 éves aluli napijegy jobban megéri, mint a félárú jegyek vétele.
Appban megvéve 10 százalék kedvezmény is van, ezt próbáltuk tesztelni, de nem sikerült, mert nem találtuk sehol. Aztán amikor utazgattunk, kiderült, hogy nem külön kell megvenni, hanem konkrét utazásnál ajánlja fel a rendszer. Például jegyvételre keresünk a MÁV-appban Keszthelyről Siófokra és a mezei jegy mellett feldobja a 24 órás és a 72 órás jegy opciót is. De csak akkor, ha teljesárú jegyre keresünk. Mivel mi gyerekkel utaztunk 33 százalékos családi kedvezménnyel, a rendszer nem ajánlotta fel. Pedig olcsóbb lett volna.
Van más probléma is. A MÁV szerint a napijegyek az app mellett a pénztárakban vásárolhatók meg, automatából és online nem. És ahol nincs jegykiadás? A kallertől igen, vagy nem? Erről nincs semmi információ.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
Aztán: elvileg akár kiválóan körbe lehet utazni a jeggyel a tavat egy ezresért. De a jegy nem érvényes Szabadbattyán és Székesfehérvár között, tehát mindenképp Szabadbattyánban kell átszállni az északi-parti vonalról a déli partira. Ez eddig is erősen megnehezítette volna a szervezést, mivel az északi part felől már tavaly nyáron is csak a Katica személyvonatok álltak meg az elágazóállomáson.
Pitiáner?
Idén viszont ezt is kivették, mindenhol megállnak Fehérvár és Füred között ezek a vonatok, kivéve Szabadbattyánban. Hajnalban és későn este áll csak meg néhány vonat az elágazásnál, amivel el is lehetlenítették a körút-projektet. Ha ennek van köze az új napijegyhez, akkor az igazi pitiáner húzás.
Van tehát még mit csiszolni a rendszeren, de az ár miatt sokaknak nagyon megéri ezekkel a jegyekkel szervezni a kirándulásokat a Balaton körül.
A nyári balatoni vonatozásról hamarosan jelentkezünk egy hiánypótló írással. Benne sok egyéb mellett azzal, hogy melyik vonatokon vannak büdös öreg vagonok és hol járnak elviselhető, hol légkondis, kulturált, már-már európai szintű szerelvények.