A menetrend szerint legközelebb március 6-án, vasárnap repül Wizz Air gép Moszkvából Budapestre. Lehet is foglalni, amikor néztük, 374 euróba került egy kopasz jegy. A légitársaság ma, azaz február 27-én bejelentette, hogy ideiglenesen felfüggeszti járatát, az ideiglenesség pedig március elsejé jelentette. Mint az látszik, nap közben ez az ideiglenesség azért pár nappal kitolódott, de valószínűleg a légitársaság maga sem tudja, hogy valójában meddig nem fog repülni.
Ne higgy a szónak
Ez az utasok esetében azt jelenti, hogy semmiképpen ne higgyük el ezt a március eleji újraindulást. Hasonlóképpen ne gondoljuk komolyan, hogy ugyanezen napon Kijevből fel fog szállni bármilyen Wizz Air járat. Ha újra indul a légi közleledés, akkor már bátrabban neki lehet állni foglalni, addig azonban teljesen felesleges. Jó eséllyel ugyanis ez a hatodikai járat sem indul el, sőt jó ideig nem lesz semmilyen légi forgalom Oroszország és Európa között.
Az indoklás szerint az ukrajnai és moldovai légtérzár miatt nem tudnak repülni a gépek – tehát nem azért, mert háború van. Valójában ha valami csoda folytán pikk-pakk békét kötnek a felek és mindenki virágot tűz a gomblyukába, akkor lesz esetleg minimális esély az újraindulásra. Más különben biztosan nem. Ugyanez érvényes az ukrán Wizz-járatokra is. Amíg tart a háború, nem fognak menni a gépek – egy biztosító se vállalna be ilyen rizikót.
A Wizz hozzáállása renkívül visszataszító, de üzleti szempontból logikus. Nyilvánvaló, hogy az első akar lenni, aki újra tudja indítani a járatokat, és ezért a vágyáért nem is lehet elítélni. Ezt azonban úgy is lehetne intézni, hogy készenlétben tartja a flottát, de a foglalási rendszert csak akkor nyitja meg, amikor már biztosan el tud indulni a gép. És első körben azok számára volna illendő megnyitni a rendszert, akiknek van amúgy foglalásuk korábbi, törölt járatokra.
бизнес
Ezzel sem válna jótékonysági intézménnyé a Wizz, de legalább kevésbé hasonlítana az ukrán határon tevékenykedő taxis figurákra, akik aranyáron vitték a menekülteket Budapestre. Az, aki most vesz jegyet mondjuk egy moszkvai járatra március eleji dátummal, annak biztos magánál tartja egy darabig a Wizz a pénzét. Járat nem lesz, átfoglal egy másikra, vagy pontot kap, vagy vár a cash-re. És mivel háború van, a járattörlés sima vis maior, amiért nem jár semmiféle kártérítés.
Az orosz gépekkel szembeni uniós légtérzár alapvetően nem érintené a Wizz járatait, az csak az orosz tulajdonú, orosz felségjelű vagy orosz ellenőrzés alatt álló gépekre érvényes. Vagyis az orosz légitársaságokra, magángépekre igen, de a független szolgáltatók gépeire nem. Ezzel együtt érdekes lesz megnézni, mely társaságok vállalják az utazást ilyen körülmények között.