Hiába arcoskodik a kormány azzal, hogy a vállalatok nem háríthatják át az új különadókat, és hiába szabadította rá a Ryanairre a fogyasztóvédelmi hatóságot, a cégek simán tovább dobhatják az adót a vásárlóknak, fogyasztóknak. Lehet, hogy ez nem elegáns, de hát ez nem is egy szalagavató tánc.
A Ryanair a héten automatikus üzenetben tájékoztatta az utasokat arról, hogy sajnálatos módon ki kell számlázza a júliusi foglalásokra a 3900 forint légiutasadót. Ezt megelőzően hülyeségnek titulálta az egészet és kilátásba helyezte a járatok esetleges törlését is. Egyik sem meglepő, a Ryanair saját kormányát is simán elküldi a vérbe, ha épp arról van szó, járatot törölni meg nem nagy kunszt.
A kormány számára fura lehet, hogy itt van egy vállalat, amelyik feltartott középsőujjal reagál, ezért is izzíthatta azonmód a fogyasztóvédelmet Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter. Ez azonban legalábbis kétes kimenetelű ügy lesz. Azon túllépve, hogy visszamenőlegesen adót bevezetni legalább annyira nem elegáns, mint egy friss adót egy az egyben kiszámlázni, érdemes figyelmet szentelni a Ryanair ÁSZF-ére – ez az a cucc, amit sosem olvasunk el, csak kipipálunk.
Ebben konkrétan szerepel, hogy valamennyi adót és díjat az utas köteles megfizetni. Ennek alapján pedig sajnálatos módon a légitársaság a saját szabályzatának megfelelően járt el akkor, amikor a légiutasadót kiszámlázta a meglévő foglalásokra. Idegesítő? Hogyne lenne az, egy négyfős családnak oda jegyre ez több mint tizenötezer forint. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy nem a Ryanair vezette be az adót visszamenőlegesen.
Ami a folytatást illeti, ha a kormány továbbra is keménykedik, a cég akár drasztikusan visszavághatja a járatok számát, elvégre miért akarna kínlódni Budapesten, ha a környékben több alternatív reptérre is át tudja tenni a kapacitásait. A Ryanair saját országából is nyugodt szívvel kivonulna, ha azt mutatná a matek, hát még egy számára tök jelentéktelen országból. Emellett fontos tényező, hogy az ír fapados lépése példa lehet akár más légitársaságok számára is, praktikusan a Wizz Air számára. A kommunikáció valószínűleg kulturáltabb lesz, de hogy a végeredmény is, az nem garantált.