Nagy-Britannia úgy próbálja meg enyhíteni a saját maga okozta járványkezelési káoszt, hogy az országba utazókat kötelező 14 napos karanténba tervezi küldeni. Csak azt nem tudni, pontosan kiket, mindezt mikortól és meddig tart majd a szigor.
A politikus bizonytalan
Boris Jonhson miniszterelnök a hétvégén bejelentette, hogy hamarosan bejelentik a szigorítást. Ennek lényege, hogy megakadályozzák a vírus behurcolását az országba, így megakadályozható egy esetleges második fertőzési hullám. A kötelező karantén nem vonatkozik ugyanakkor mindenkire, így például az Íroszágból és a Franciaországból érkezőkre. Ha valaki vonattal érkezne a 177 ezer fertőzöttnél tartó Franciaországból, azért vegyen fel maszkot – szól az ajánlat. Emellett nem kell karatnénba vonulnia az országba érkező sofőrök és egyéb, kiemelt munkát végző munkavállalóknak.
A légitársaságok vezetői már most a hajukat tépik, ami nem csoda. A Heatrhrow forgalma 97 százalékkal esett – vagyis lényegében leállt a reptér. A mostani bejelentések pedig azt jelzik előre, hogy ez nem is volt változni az elkövetkező időben. Mert az elég egyértelmű, hogy ha a beutazókra 14 nap karantén vár, akkor senki sem fog az Egyesült Királyságba utazni.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
Az iparág elégedetlen
Összességében csak az alábbi apróságokat nem értik, nem tudják a légitársaságok és a turisztikai szakik: mikor lép életbe a szigorítás, meddig lesz érvényben, mikor vizsgálják felül, miért engedik be a franciákat, de például a németeket nem, és mi értelme van a járvány közepén hirtelen beutazási korlátozásokat bevezetni.
A légitársaságok egyre nagyobb aggodalommal szemlélik a helyzetet, és egyre pesszimistábbak. Közös fellépést szorgalmaznak a biztonsági előírásokkal kapcsolatban, szeretnék, ha a munkahelymentő csomag időtartamát meghosszabbítaná az állam és legalább félig átlátható lenne, mi is következhet az elkövetkező hónapokban. A British Airways aligha tartja kivitelezhetőnek, hogy a cég júliusig visszaálljon a tervezett 50 százalékos kapacitásra, ha a szigorítások életbe lépnek.
Az ugyanakkor már biztos, hogy az üresen hagyott középső sor ötlete megbukott. Egyrészt senki sem tartja be, másrészt nem ad plusz védelmet, harmadrészt pedig gazdaságilag nem fenntartható. A IATA szerint ha tavaly a gépek kétharmad házzal repültek volna, a légitársaságok zöme nem keresett volna semmit.