Újra rengeteg a késés és törlés, utasok tízezrei várakoznak sok órát, vagy ragadnak ott éjjelre is reptereken, összegyűjtöttük a legfontosabbakat arról, hogy mit érdemes tenni, ha törölték a járatot vagy más okokból nagyon megszívtad a repülést.
Mi jár?
A késés okától függetlenül két órán túl ellátást kell adnia a légitársaságnak. Ezt a reptéren általában étkezési jegyek osztogatásával oldják meg, de amikor kicsivel több mint két órát késik a gép, a Wizz Air például a fedélzeten szokott ingyen italt és némi nasit osztogatni.
Öt órán túli késésnél elállhat az utas az utazástól, ebben az esetben teljesen visszatérítik neki a jegy árát.
Ha a késés hosszú és a járatot másnapra ütemezik át, szállást és oda transzfert kell biztosítania a légitársaságnak a reptéren rekedt utasoknak. Ez a szép elmélet, a gyakorlat meg azt mutatja, hogy ha sok járatot érint a probléma, akkor egyrészt nincs kapacitás a kötelezően biztosított szolgáltatásokat megszervezni a sok utasnak (néhány földi kiszolgáló több száz emberre), másrészt a szállások is elfogynak a közelben és buszt sem tudnak hirtelen eleget leakasztani. Ilyen esetben a légitársaságok azt szokták javasolni, hogy az utas intézzen magának a szállást, majd utólag kifizetik. (Más kérdés, hogy néhányan ezzel is szívatnak és hónapokat kell rá várni.) Ezt a lehetőséget gyakran e-mailben közlik, ha nem, kérjünk róla papírt a reptéren, mielőtt elkezdjük a saját szervezést. Ellenkező esetben mondhatják azt, hogy ők adtak szállást kicsivel később, ezért nem fizetik ki azt, amit az utas magának intézett.
Fontos, hogy a várható indulásról a légitársaság a foglaláskor és a becsekkoláskor megadott elérhetőségen küld infót, ezeket mindig kövessük, nehogy lemaradjunk.
Ha törölték a járatot és nem küldenek pótlást a gépünk helyett, akkor (az utazástól elállás és teljes visszatérítés lehetősége mellett) a légitársaság más járataira foglalhatunk át díjmentesen. Ha hazafelé tartunk, nyilván az a legfontosabb szempont, hogy minél hamarabb hazajussunk. Ilyenkor nézzük át a hazajutási alternatívákat és várjuk a pillanatot, amikor megnyílik az átfoglalás lehetősége. A következő járaton átlagos foglaltság mellett csak kb. 20 szabad hely lesz, ezeket azok csípik el, akik a leghamarabb átfoglalnak, amikor megnyílik erre a lehetőség. Elméletileg a telefonos ügyfélszolgálat is akkor látja az átfoglalás megnyílását, amikor az utas is értesítést kap erről, de a gyakorlatban ennek ellenkezőjéről is kaptunk már információt, lehet, hogy érdemes hívni őket, csak törlésekor nehéz elérni őket, mert még másik több száz ember is épp ezt szeretné. A lényeg tehát, hogy ha megjön az infó a törlésről és az online átfoglalás megnyílásáról, már tudjuk, hogy melyik járat kell nekünk és az elsők között intézzük is.
Sokszor hasznos kicsit más útvonalon közlekedő járatra nézni a hazajutást, azokra könnyebb átfoglalni. Friss, most pénteki példa, London Gatwick-Budapest járat törlésekor Lutonból indulva, vagy akár Gatwickről Bécsbe érkezve jól járhatunk, ha tudunk transzfert intézni magunknak. Ilyen esetben kötelesek kifizetni a Bécs-Budapest, vagy a Gatwick-Luton vonatjegy árát is utólag.
Gatwicken találkoztunk utastárssal, aki nem átfoglalta a saját jegyét, hanem vett magának újat 150 euróért, ezt nem biztos, hogy ki fogják neki fizetni. Érdemes megvárni, míg kinyílik az átfoglalás és ha nincs elérhető alternatív járat egy napon belül, akkor biztos, hogy az alternatív megoldásokat ki is fizetik. Persze ha valakinek életbevágó a bármi áron mielőbbi hazajutás, az vegyen új jegyet. Ez a biztos megoldás, legrosszabb esetben nem fizetik ki, de a törölt járat ára ilyenkor értelemszerűen visszajár.
Ha más légitársasággal, vagy földi szolgáltatóval jövünk, ezt is ki lehet fizettetni, de biztosan csak akkor, ha nem fértünk volna fel a saját cégünk járatára egy napon belül.
Kártérítések
Ha lemaradunk valami eseményről, vagy bukjuk a szállásunkat a másnapra ütemezett járat miatt, ezek árát nem fogja megtéríteni a légitársaság, nincs ilyen kötelezettsége. Jobb biztosítások természetesen térítenek ilyenkor, ha nincs ilyenünk és szeretnénk pénzt kicsikarni, akkor azt csak peres úton lehet érvényesíteni.
Az uniós szabályok által biztosított pénzbeli kártalanítás (távolságtól függően 250, 400, vagy 600 euró) megtagadott beszállás esetén mindig jár, ez a légitársaság sara, nem kérdés. Hosszú késés és törlés esetén viszont csak akkor jár, ha a légitársaság sara a fennakadás, ha nem tudják magukat vis maiorra, tőlük független, nem elhárítható okra hivatkozva kimenteni. Az időjárási ok egyértelmű vis maior, nem jár az utasnak kártalanítás. Az elromlott gép a bírósági gyakorlat szerint felróható a légitársaságnak, jár a kártalanítás. Sztrájk esetén attól függ, hogy ki sztrájkol. Ha a légitársaságunk alkalmazottai, akkor jár a kártalanítás, ha például a légiirányítók, akkor nem.
Ezek eddig az egyértelmű helyzetek, de van egy csomó, ami vitatott, a légitársaság szeret nem fizetni, de buktak már pereket ilyen ügyekben. Például a reggeli gép köd miatt késett, de még az esti harmadik forduló késését is erre hivatkozva mondták vis maiornak. De a jelenlegi nagy késések esetében se egyértelmű, hogy vis maior-e az, hogy kevés a léigirányító, ezért késleltetik a gépeket, ami után lejár a személyzet munkaideje és nem tudnak újat biztosítani. Mindenképp célszerű beadni az igényt a kártananításra és ha elutasítják, szakértő jogász megkérdezni arról, hogy az adott helyzetben jogos lehet-e az igényünk.