Minimum fura döntést hoztak Spanyolországban: négy ügyben is elmeszeltek négy fapados légitársaságot, például nem kérhetnek pénzt a normál méretű kézipoggyászért.
A szociális ügyekért felelős minisztérium fogyasztói ügyek főtitkársága úgy gondolja, hogy a fogyasztói jogok megsértése az, hogy fizetni kell a normál méretű kézicsomagért. A légitársaságok természetesen azt mondják, hogy éppen az a kicseszés a fogyasztókkal, ha azoknak is fizetniük kell egy szolgáltatásért, akik azt nem veszik igénybe. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy ha nem szedhetnek pénzt a kézicsomagokért, akkor ennek árát beépítik a jegyárba. Márpedig az utasok közel fele kényelmesen elvan a normál kézicsomag nélkül, elég neki az ingyenes, ülés alá beférő kis csomag.
Azt se árt tudni, hogy a fizetős kézicsomagból eleve csak egy limitált mennyiséget adnak el a légitársaságok, annyit, amennyi befér a gépen az ülés feletti csomagtartó rekeszekbe. Ha ingyen kell adni, sokkal többen hoznak majd kézipoggyászt, ami nem csak a gép súlyát és környezetszennyezését növeli tök feleslegesen, de a beszállás idejét, ezen keresztül a gépek fordulóidejét is. A túl sok csomag egy részét le kell vinni a gép aljába, ez is bonyolítja a folyamatokat. Épp ezt a problémát oldották meg a cégek, amikor az előző évtized közepén fizetőssé tették a kéziket és a rendszer jól működik.
Négy légitársaságot marasztaltak el és büntettek meg 150 millió euróra, a Ryanair, az Easyjet, a Vueling és a Volotea érintett. Érthetetlen, hogy miért szelektálnak, például a Wizz Air és a Norwegian is ott van a spanyol piacon, szednek is pénzt a kézicsomagokért. Lényegében az egész low-cost szektor így működik, mégis csak négy céget pécéztek ki.
A másik dolog, amit elítélnek, az az, hogy az egymás melletti ülésért is pénzt szednek a gyerekek és mozgáskorlátozottak kísérőinek esetében is. Ez a gyerekek esetében amúgy csak a Ryanairnél van így. A harmadik problémájuk, hogy a légitársaságok eldugják a jegyek valódi végleges árát – ez is minimum véleményes, de könnyű belemagyarázni bármit. A negyedik kifogásolt eljárás, ha csak kártyával lehet fizetni a légitársaságoknál a reptéren vett szolgáltatásokért.
A Ryanair kapott még egy feddést, az ok, hogy pénzt kér a beszállókártya reptéri kinyomtatásáért is. Amúgy a Wizz is, de ők ugye kimaradtak ebből a büntizésből.
A légitársaságok természetesen vitatkoznak és fellebbeznek, de ha ez a szabályozás véglegesen átmegy, az biztos, hogy magasabb jegyárakra és hosszabb, idegesítőbb reptéri folyamatokra kell számítani, visszatérve a 10 évvel ezelőtti állapotokhoz.