Komoly problémává nőtte ki magát, hogy a légitársaságoktól szinte lehetetlen visszaszerezni a koronavírus-járvány miatt törölt járatok árát. Ez nem csak a fapadosokra vonatkozik, hanem szinte minden európai légitársaságra. Hiába mondják a hatóságok ki egyértelműen, hogy kérésre kötelesek készpénzt is visszatéríteni, ezt egyszerűen nem teszik meg.
Az ok nyilvánvaló: a szolgáltatóknak a túlélés a cél, hónapokra kiesett szinte az összes bevételük. Ha a jogszabályi kötelezettségük ellenére maguknál tartják a már beérkezett pénzeket, annak az időszaknak a hosszát növelik, ameddig kitart a készpénzállományuk. Akkora a gáz, hogy simán tesznek a szabályokra, ami a túlélésért küzdőknél annyira nem meglepő, de azok is ezt csinálják, akik büszkén harsogják, hogy egy éven túl is simán bírnának egy leállást.
A lényeg tehát, hogy sok cégnek egyszerűen életbevágóan kellenek azok a pénzek, amiket az utasoktól korábban beszedtek, ezért minden eszközzel abba az irányba tolják őket, hogy ne kérjék vissza a pénzüket. Illetve megnehezítik, hogy visszakérjék. Végül pedig ha kérni tudják is, nem küldik nekik.
Ebben a krízishelyzetben nem minősítjük az eljárásrendjüket, inkább összefoglaljuk, hogy a Magyarországon legnagyobb négy low-cost szolgáltatónál most épp mi a rendszer.
Wizz Air
A járatok döntő többsége április végéig törölve, néhány útvonal működik magyar, román és bolgár bázisokról. Május 1-től a teljes menetrend elérhető, az összes járat foglalható. A törlésekről azonnal jön értesítés. Törléskor választani kell: 60 napra előre át lehet foglalni azonos, vagy hasonló útvonalra, vagy 20 százalékkal növelt értéken kreditet lehet kérni. Utóbbi egy-két napon belül rákerül az utas számlájára. Ezt követően lehet egy űrlapon inkább készpénzes visszatérítést kérni. Erről jelzik, hogy sokáig fog tartani, nem tudunk senkiről, aki pénz kapott volna vissza a március óta törölt járatok után.
Ryanair
Bejelentették, hogy néhány útvonalat (köztük a London Stansted – Budapest) leszámítva május végéig valószínűleg leálltak, de azonnal újraindulnak, amint erre lesz lehetőség. A törlésekkel trükköznek. A leállás ellenére csak április 23-ig töröltek, utána két hétre foglalni már nem lehet, de még nem is töröltek, május 8-tól pedig még foglalni is enged. Ezeket a dátumokat fokozatosan tolják ki. Törléskor ingyenes átfoglalás és visszatérítés között lehet választani. Előbbi azonos útvonalra érvényes, több hónapra előre, online, teszteltük, működik, nem kell jegyár-különbözetet fizetni. A visszatérítést egy űrlap kitöltésével lehet kérni, de nem jellemző, hogy utalnának. Elnézéskérő levelet küldenek, hogy a sok feldolgozásra váró kérés miatt lassabb lesz az ígértnél. Pénzt még nem kaptunk.
EasyJet
Teljes leállást jelentettek be május végéig, de náluk is fokozatos a törlések élesítése, hogy ne egyszerre zúduljon a rendszerre több százezer utas. Májusra még lehet foglalni, erről a hónapról a következő hetekben húzzák majd ki a járatokat és küldik a törlési értesítőket. Törlés esetén az easyJet módszere a legdurvább a pénz-visszatérítések megakadályozására. Kiiktatták az online kérés lehetőségét, csak az ügyfélszolgálatot hívva, telefonon lehet igényelni, az ügyfélszolgálat viszont természetesen elérhetetlen. Tehát náluk már kérni se lehet gyakorlatilag. Átfoglalni természetesen lehet későbbi járatokra, azt nem tudjuk, hogy mennyire lehet eltérni az eredeti útvonaltól – majd ha törlik a májusi járatunkat, teszteljük. A másik választási lehetőség, hogy lehet vócsert kérni későbbi foglalásra, ezt egy évig lehet levásárolni.
Norwegian
Náluk is hosszabb lesz a leállás, de csak április végig takarították ki a foglalási rendszert, májusra lehet foglalni. Visszatérítést lehet kérni, de ők is jelzik, hogy hosszabb lesz az átfutási idő a szokásosnál. Van a Wizzéhez hasonló opció a 20 százalékkal növelt értékű cashpointra és persze az átfoglalást is felajánlják. Ennek működéséről nincs gyakorlati tapasztalatunk.
Egy tipp a végére: ha nem utal a légitársaság, érdemes a chargeback eszközével élni, vagyis jelezni a bankunknak, hogy a kártyás fizetés nyomán nem került sor a teljesítésre. Ez a mechanizmus lehetőséget ad a jogtalanul levont pénzek visszaszerzésére, netes fórumok hozzászólásai alapján vannak, akik a repülőjegyük árához is hozzájutottak így.