Május 1-jétől lényegesen olcsóbban, a diákok pedig szinte ingyen tudnak itthon vonattal és busszal utazni az ország- illetve megyebérletekkel, érdemes lesz tehát belföldön is kirándulni, akár családdal is. Összefoglaltuk azokat a fontos részleteket is, amelyekkel eddig még senki se foglalkozott.
Kétféle havibérlet lesz kapható: országbérlet (18900 ft) és vármegyebérlet (9450 ft). Értelemszerűen az egyik az egész országra, a másik egy-egy vármegyére érvényes. Mindkettőből létezik a teljes árú mellett kedvezményes is, melyet elsősorban a diákok éri meg, de nekik nagyon: 1890, vagy 945 forintért. A továbbiakban a vármegye- és országbérleteket együtt „megyebérleteknek” nevezzük, mivel felhasználási feltételeik azonosak, csak a területi hatályuk tér el.
Hogyan használhatóak a megyebérletek?
Alapvetően országszerte minden közforgalmú autóbuszra és vonatra érvényesek, de vannak kivételek. A buszközlekedésben nem érvényesek a helyijáratokra, vasúton pedig a helyjegyes vonatokra és kocsikra, továbbá az első osztályra sem. Mit is jelent ez konkrétabban?
A megyebérletek érvényesek az összes helyközi („sárga”) autóbuszvonalon. Ezek onnan ismerhetőek fel, hogy a buszok iránytábláján vagy kijelzőjén négy számjegyből áll a vonalszám (1010 és 8999 között). Ilyen például a 1045-ös vonal Budapest, Stadion autóbuszállomástól Kékestetőre, vagy az 5906-os vonal Kaposvárról Siófokra. Érvényesek a megyebérletek Budapesten belül és az elővárosokban is a 300-899 közötti összes buszvonalon, például a 396-os vonalon a veresegyházi Medveotthon felé, vagy a 880-as vonalon a Dunakanyarba, Visegrádon át Esztergomba. Érvényesek még azokon a „kékbuszos” elővárosi vonalakon, amik elhagyják Budapestet (pl. a 22-esen Budakeszi felé), de ezeknek csak a Budapest utolsó megállóhelyétől kifelé eső szakaszán.
Nem érvényesek a megyebérletek a helyijáratokon, még akkor sem, ha azokat a Volánbusz üzemelteti (pl. Győrben, Székesfehérváron, Békéscsabán, stb.). A helyijáratok onnan ismerhetőek fel, hogy egy vagy kétjegyű vonalszámuk van, és betűt is tartalmazhatnak. Nem érvényesek a megyebérletek Budapesten belül a BKK járatain, ahogy Miskolcon, Debrecenben, Szegeden, Pécsett, Kaposváron, Tatabányán, Veszprémben és Szombathelyen sem. Vácon, Gödöllőn és Érden egyes helyijáratoknak is 300-899 számtartományba eső száma van, de azokon nem érvényesek a megyebérletek.
Vasúton a helyzet bonyolultabb. Alapszabály, hogy minden vonatra érvényesek a megyebérletek, kivéve a helyjegyes vonatokat és kocsikat. Magyarul minden személyvonatra, gyorsított és zónázó vonatra érvényes, de nem érvényes egyik expresszvonatra sem, és az InterCity díjszabású vonatokra is csak akkor szabad megyebérlettel felszállni, ha azok továbbítanak olyan kocsit, aminél nincs helyjegyváltási kötelezettség. Ez utóbbiakat hibrid IC-nek nevezi az orszagberlet.hu oldal. Ezen felül egyes InterRégió vonatokon sem érvényesek a megyebérletek. Nagyon fontos, hogy ha valaki mégis ilyen vonatra felszáll, nem csak a pótjegyet, hanem az alapjegyet is ki kell fizetnie, plusz a büntetést is, tehát ezzel ne is próbálkozzon senki. Első osztályra vagy prémium kocsiba szintén nem jók a megyebérletek, még az út részbeni fedezésére sem. A HÉV-en is csak a Budapesten belüli utolsó megállótól kifelé lehet használni a megyebérleteket, és a kisvasutak közül egyedül a balatonfenyvesiekre érvényes.
Hova lehet elutazni Budapestről országbérlettel?
Autóbusszal gyakorlatilag mindenhova, nincs korlátozás. A zalai városok és Kaposvár felé még gyorsabb is a busz, mint az IC vonat. Az országbérlettel utazóknak még a leggyorsabb járatokon alkalmazott 150-300 forint közötti kiegészítő jegyet sem kell megfizetniük, de ha mégis előre megváltják a Volánbusz oldalán, akkor elsőbbségi beszállítást élvezhetnek.
Vonattal szintén mindenhova el lehet jutni, de nem mindegy milyen vonattal, és több esetben csak átszállással. Székesfehérvárra, Veszprémbe, Sárváron át Szombathelyre, Zalaegerszegre, Nagykanizsára és Kaposvárra lehet utazni közvetlenül az IC vonatok alacsonyabb minőségű kocsijaiban, viszont Tatabányára, Győrbe, Sopronba, Répcelakon át Szombathelyre nem vehetőek igénybe az IC, az Eurocity vagy a RailJet vonatok. Tatabányára és Győrbe a Déliből induló S10-es személyvonatokkal lehet eljutni, Győrtől viszont Sopronig és Szombathelyig lehet IC-vel továbbutazni.
Pécs esetében (egyelőre) nem vehetőek igénybe országbérletekkel az IC vonatok, Dombóvárig a Déliből induló S40-es személyvonattal lehet elindulni, és onnan IC-vel lehet továbbutazni. Pécsre is van közvetlen busz, de csak hosszú menetidővel, vagy szekszárdi átszállással gyorsabban. A Szekszárdra utazóknak is a busz a gyors és kényelmesebb megoldás, de aki mindenképpen vonatozna, ugyanúgy S40 személyvonattal kell indulni Sárbogárdig, és onnan 43 perc várakozás után Interrégió vonatra átszállni. Kalandozó típusoknak kilométerben hosszabb, de 10 perccel gyorsabb út is van székesfehérvári átszállással. A Dunántúlt Dunaújvárossal zárjuk, ahova óránkénti gyorsbusz, és 1-2 óránként személy vagy zónázó vonat is indul, mind igénybe vehető országbérletekkel.
Kelet felé indulva vonattal csak Salgótarján hatvani átszállással érhető el, autóbusszal óránként, vagy még sűrűbben. Egerbe gyorsabb, de ritkább a busz, az AGRIA Interrégió viszont óránként. A Miskolcra utazók (egyelőre) nem utazhatnak IC vonatokkal megyebérletekkel, ők az egri IR vonatokkal induljanak, Füzesabonytól lesz csatlakozó személyvonatuk. Nyíregyházára és Debrecenbe sem lehet országbérlettel IC vonaton eljutni, de a kicsit lassabb CÍVIS Interrégióval igen. Az országbérletesek számára Szolnokra a Nyugatiból az IC vonatok nem vehetőek igénybe, de a CÍVIS IR igen, továbbá a Keletiből a BÉKÉS IC vonatok rosszabb minőségű kocsijai is. Ez utóbbiak jelentik az eljutási lehetőséget a Békéscsaba felé tartóknak is. Kecskemétre a Nyugatiból óránként induló Napfény IC gyengébb minőségű kocsijai igénybe vehetőek országbérlettel, ahogy az autópályás buszok is, melyek szintén óráként, de a Népligetből indulnak. A Napfény IC első kocsijai jelentik az eljutási lehetőséget Szegedre is, ahonnan személyvonat vagy TramTrain viszi tovább a hódmezővásárhelyieket, bár ezeknél jelentősen gyorsabbak az autóbuszok, melyek kétóránként indulnak a Népligetből.
Egyéb turisztikai célpontok elérése
A Balaton elérésére Budapestről a vonat javasolt, májusig mindkét partra minden vonatra érvényes az országbérlet, a déli parton csak a vonatok gyengébb minőségű kocsijaiba, de az előszezon indulásától változások lesznek. A nyári időszaktól számos buszjárat is indul a tóhoz, melyek megyebérletekkel igénybe vehetőek. Ugyanakkor Pécstől a Balatonra induló két vonat közül az egyik a szezonban nem lesz megyebérlettel igénybevehető. Ha bár Balaton régió: Veszprémbe, Európa idei egyik kulturális fővárosába Budapestről óránként indul vonat is, busz is, egyes rendezvények után még késő este rendkívüli vonatok indulnak Budapest felé is, melyekre szintén érvényesek az országbérletek.
A főbb turisztikai úticélok közül kiemelendő még Hévíz, Zalakaros, Harkány, Villány, valamint a Mátra és a Bükk hegység, ahova elsősorban a közvetlen autóbuszok jelentik a gyors megoldást, akár egy egynapos kirándulásra is, hiszen megyebérletekkel ez tulajdonképpen ingyen van. A Tisza-tóhoz azonban a vonat gyorsabb, mely napi egyszer nagy kapacitású kerékpárszállító kocsival közlekedik, és a májusi menetrendváltozástól erre a vonatra is érvényesek a megyebérletek.
Ki válthat megyebérletet?
Bárki, de akinek eleve van már valamilyen helyközi bérlete, annak mindenképpen érdemes áttérnie. Fontos tudni, hogy a _helyközi_ bérletek árát is részben köteles megtéríteni a munkáltató azoknak, akiknek lakhelye és munkahelye eltérő településen van. Aki eddig legalább 10 kilométeres (9580 forintos) bérletet váltott (és téríttetett meg a munkáltatójával), mindenképpen váltson a megyebérletre, mert olcsóbb mindkettőjüknek, de többet tud. Aki pedig 25 kilométeresnél hosszabb bérletet váltott eddig, az váltson országbérletre. Az is, aki eddig kétféle bérletet váltott (pl. vonatra és csatlakozó buszra), és 18900 forintnál többet hagyott a pénztárba, az is váltson. Aki pedig ennél kevesebbet fizetett eddig, annak is érdemes lehet egyeztetnie a munkáltatójával, hogy az hajlandó-e vármegye- vagy országbérletet 86%-ban téríteni. Van esély erre, mert a munkáltatók nagyon sokat spórolnak azon, hogy a hosszabb béretek helyett vármegye- vagy országbérleteket kell téríteniük a messzebbről bejárók számára, így felszabadul forrásuk arra, hogy akár minden dolgozónak térítsék a megyebérletek 86%-át. Mindenképpen érdemes tehát bepróbálkozni a főnöknél vagy a pénzügyeseknél.
A diákoknak szóló megyebérletek pedig annyira olcsók, hogy egy rövidebb retúr utazás árából megválthatóak, így aki 50 kilométernél messzebb indul, már jobban jár egy vármegyebérlettel, és 100 kilométer felett pedig már az országbérlet is megéri.