Pár nap múlva, júliustól drágább lesz a reptéri busz, a 100E járatra 900 forint helyett immár 1500 forintot kell fizetni. Több fórumon, közösségi médiában felmerült, hogy ezt miért kellett, nagyon drága lett így a szolgáltatás, és persze megjelentek azok a hangok is, hogy az egész útvonal okádék, a város széle undorító, senkinek sincs kedve itt utazgatni. De mi a helyzet összevetve más nagyvárosok járataival és útvonalaival?
Pesti busz
A pesti reptérre nem lehet kimenni vonattal, illetve csak a néhai egyes terminálig, ott mindenképpen át kell szállni a 200E buszra. Sokszor felmerült már a reptéri vasút ötlete, végül ezt egyetlen kormány sem vállalta be, talán nem is baj. A reptéri vasút kiépítése drága, soha nem hozza be az árát, és most nem is olyan idők járnak, amikor ez a kérdés aktuális lenne. Egy szó mint száz, csak a buszos közlekedés jöhet szóba. E tekintetben a 200E igazi csapás egy külföldi számára, hiszen ha van szörnyű metróvégállomás, akkor Kőbánya-Kispest az, ráadásul a metrófelújítás alatt a Határ úton kellett átszállni.
Vagyis a 100E, amely közvetlenül a belvárosba viszi az utast, nagyságrendekkel jobb megoldás. Hogy milyen a kilátás útközben, azon lehet vitatkozni, mi jártunk sokkal gázabb külvárosokban is. Az ára pedig talán most lett annyi, mint amennyinek eredetileg lennie kellett volna. A reptéri különbuszok szinte mindenhol drágák, drágábbak, mint a sima vonaljegy – kivétel például Lisszabon, mert oda kimegy a metró. Az 1500 forint, az nagyjából négy euró, ennél olcsóbban nemigen jut be a turista egyetlen nagyvárosba sem.
A többiek
A bécsi reptérről vonattal és busszal is be lehet menni a városba. A sima vonat valamivel több mint négy, az expressz 12 euró, a busz nyolc. Milanóba akár Malpensáról, akár Bergamóból mennénk, öt-hat euró a vonat, tíz a busz, és majdnem egy óra az út. Barcelonába hasonlóképpen öt-hat euró a busz és a metró is, Róma Fiumicinóból pedig hat-hét euróval lehet bejutni sima vonattal és busszal, a Leonardo Express viszont majdnem tizenöt, vétek felülni rá. Erről a reptérről konkrétan egy nyomornegyed mellett vezet be az út, amihez fogható Budapest környékén nincs.
Vannak városok, ahová egészen drága a bejutás, ilyen Párizs. Beauvais eleve másfél óra, emellett akár vonat, akár busz, nagyjából 15 euró lesz. Charles de Gaulle reptérről kicsivel olcsóbb, de az is tíz euró felett van. Orly-ra viszont megy ki villamos, igaz, a város szélén tesz le, de legalább egy metrónál. Az út fejlövés, autópálya, dugó, unalom. Nem sokkal jobb London sem, a repterekről be lehet jutni busszal és vonattal is, az út hosszú, a jegyár kiszámítása bonyolult – függ az utasok számától, hogy mikor vettük, van-e gyerek, mert vasúton ilyen, buszon amolyan kedvezmény van – de az biztos, hogy nem olcsó.
Jó tanács
Alapvetően a reptéri ki-bejutás szörnyű, csak néhány városnál van kényelmes és olcsó villamos vagy vasút, esetleg helyi buszjárat. A helyzet az, hogy a repterek a városokon kívül vannak, és jellemzően nem a legszebb vidéken keresztül vezet az út a belvárosba. Ebben a tekintetben a 100E busz és Budapest sokkal inkább a kellemes helyek közé tartozik, hiszen fél órán belül a város szívében lehet az utas, ráadásul nemzetközi összevetésben nem is kell sokat fizetnie. Ezek a transzferek a turistáknak szólnak elsősorban, így van ez nálunk is, és ez nem baj. Ha esetleg a 900 forintos jegy még befért a büdzsébe, az 1500-as már nem, akkor érdemes gyorsan betárazni belőle akár az appon is.