Induló utasonként tíz euró díjat tervez bevezetni a kormány, legalábbis ezt jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón. Ebből harmincmilliárd forint bevételt remélnek. Hát majd meglátjuk.
Utasonként tíz euró
A bejelentés azt jelenti, hogy minden Budapestről induló járat után utasonként kerekítve négyezer forint adó, díj, akármicsoda lesz felszámolva, amit a légitársaságok egy az egyben át fognak terhelni az utasra. Mivel a jegyárképzés dinamikus, vagy legalábbis szabadon alakítható, ezért nem lehet megakadályozni az áthárítást, ahogyan azt például a tranzakciós illeték esetében próbálta gátolni a kormány annak idején, részben-egészében sikertelenül.
Nagyon rosszul töltött járatokon ezután is lesznek majd 10 euró körüli jegyek is, van olyan, hogy nulláról, vagy mínuszról indul az ár, amire az adókat rátéve kijön az 5-10 eurós végösszeg. De ezt egyre kevésbé tolerálja majd a légitársaság.
A harmincmilliárd úgy jöhetett ki, hogy vették a 2019-es utasforgalmi adatokat, és azt vonatkoztatták az idei évre. Egyelőre a 2019-es adat nyolcvan százaléka jöhet össze a várakozások szerint, de mindegy. Mert úgysem lesz ennyi és úgysem jön össze harmincmilliárd. Az csak a kisebb tétel, hogy az évből eltelt már öt hónap, hárommillió utassal, nagyjából az utasok fele induló, vagyis eleve már csak 6,5 az a nyolc, ha júniustól jön a díj – nem tudni, mikor jön.
A következmény
De még annyi sem lesz. Mert a fapadosok azonnal ki fognak farolni innen, ha extra díjakat kell fizetni. Ha a legolcsóbb, kopasz jegy már nem öt vagy tíz euró, hanem kapásból 15 vagy húsz, akkor az már nem elég vonzó, nem elég olcsó. Nem biztos, hogy meg tudják tölteni drágábban a gépet. A jelenleg Budapesten piacvezető Ryanair különösen érzékeny ezekre az extra díjakra, sok hasonló esetben szavazott már rögtön a lábával. Egyáltalán nem lenne meglepő, ha itt is visszanyesné a járatokat, a fölös kapacitás meg menne Bécsbe, Pozsonyba vagy bárhova, ahol okosabb kormányok vannak, ahol többet termelnek a gépeik.
Eleve nehéz volt bármi értelmeset gondolni arról, hogy egy olyan szektorban keres extraprofitot a kormány, amelyik az előző két évét full veszteséggel zárta, Európában lényegében két cég van, amelyik nem szorul külső támogatásra – a Wizz és a Ryanair. Ebben a szektorban semmilyen profit nincs pillanatnyilag – amúgy is inkább csőd közelében tántorognak, mint dőzsölnek.
Valójában a bejelentés nemhogy nem az extraprofitot, merthogy az nincs, és még csak nem is a profitot adóztatja meg, de még csak nem is a légitársaságokat. Hanem az utasokat. Ha életbe lép ez a szabályozás, és utasonként tíz euró lesz a díj, akkor annak két következménye lesz. Egyrészt a kormánynak, és kizárólag a kormánynak köszönhetően emelkedni fog szinte minden repülőjegy ára. Másrészt járatok, útvonalak fognak megszűnni. Vagyis a magyar utasok drágábban tudnak majd kevesebb helyre utazni. Köszönjük, tényleg.