Még mindig kevesen tudják, hogy milyen szolgáltatások, milyen kompenzáció vagy kártérítés jár az utasnak, ha késik a gépe. Alapvetően a késés, ha az húsz-harminc percet meghaladó, csak idegesítő. Rosszabb esetben bukjuk a buszcsatlakozást, vonatot, hajót, tervezhetjük újra a napunkat. Még rosszabb esetben a másik járatot bukjuk, ha nem hagytunk kellő időt a két út között. Ezeket a károkat a légi társaság nem köteles megtéríteni, a te bajod, öreg, ha nem hagytál mindenre egy napot. Tényleg tök mindegy, hogy az évezred bizniszét nem tudtuk nyélbe ütni vagy a nagymama temetetéséről késtünk le, ezért nem jár semmilyen kártalanítás.
Pár óra múlva itt vagyok
Ellenben van némi keresnivalónk, ha a járat meghatározott időn túl késik. Ez alapvetően két vagy három óra. Két órát meghaladó késés esetén kényelmi szolgáltatások járnak, három órát meghaladó késés esetén mindezeken túl pénz is – hacsak nem valami vis maior miatt késett a gép. Vis maior tipikusan a vulkánkitörés, madárraj, légi irányítók (vagy akármilyen reptéri szakik) sztrájkja vagy az igazoltan gyári hibás alkatrész hibája és természetesen terror, horror, covid (amíg az nem volt tervezhető). A jaj, elnéztük, lejárt a személyzet munkaideje, a nem tolták ki időben a lépcsőt a földi kiszolgálók és a részeg volt a pilóta nem minősül vis maiornak.
Mi az elmúlt néhány évben egyetlen egyszer sem futottunk bele három órán túli késésbe, amikor is automatikusan jár a lé – távolságtól függően 250-600 euró pro kopf. Az automatikus kártérítés azért jár, mert a három órán túli késés automatikusan törlésnek minősül, törölt járatnál meg jár a kártérítés, ha a törlés az induláshoz képest két héten belül történt. Fontos még, hogy nem az indulás, hanem az érkezés számít, és nem a landolás, hanem az ajtók nyitása. Tehát ha a tervezett érkezéshez képest három óra egy perckor nyílik a gép ajta, akkor coki, ide a pénzt. Ha két óra 59 perckor, akkor miénk a tudás hatalma és az orbitális szívás.
Sekély e kéj
Legutóbb egy két óra két perces Wizz Air késés borzolta a kedélyünket Zakintosz felé menet. A sztori még reggel egy gépcserével indult, aztán nem kaptak slotot Baselban, és máris összejött a kétórás késés a Budapest-Zakintosz járaton. Nagyon drukkoltunk, hogy akkor már legyen három, de a bánatnak se akart összejönni.
Két órán felül azonban jár a kaja-pia az utasoknak, mert hát ennyi időt depózni nem is lehet étlen-szomjan. Ezt általában úgy oldják meg, hogy a reptéren osztogatnak vócsert, amiből vagy kijön egy víz és egy fél szendó, vagy nem. De eddig kicsit két óra feletti késésnél jellemzőn senki se adott semmit, a Wizz és a Ryanair se. Sőt, két óra feletti késésnél gyakran két órát írtak ki, hogy eszébe se jusson senkinek a kaját-piát kérni. Ezért ért minket most a kellemes meglepetés.
A Wizz személyzete ugyanis felszállás után bejelentette, hogy a késés miatt mindenki a vendégük. Gálánsan kiosztottak mindenkinek valami életmentő szendvicset, vizet, csipszet, ki mit akart. Mivel ez az út viszonylag rövid, és nem tudták feltölteni a kaja-pia raktárat, ezért nem is volt fedélzeti árusítás, csak az ingyen koszt. Mondjuk ha nem félúton kezdték volna az egészet, talán lett volna idő másra is.
Hát ennyi a történet, amiben természetesen nem az ingyen Fanta a lényeg, meg hogy de jól jártunk, hanem az, hogy korábban sosem találkoztunk ilyen nagyvonalúsággal náluk. Sőt, amikor járt volna és rákérdeztünk, elhajtottak. Most viszont két óránál már a gépben ültünk, ezt igazán senki sem kérte, ennek elmulasztását senki sem jelezte vagy nehezményezte. Az igazán remek persze az volna, ha a többi kis sunyiság sem lenne, de hát vegyük ki a kezünket a biliből.