Határozatlan idejű sztrájkot helyezett kilátásba a magyarországi légiirányítók egyik szakszervezete, mert nem sikerült megállapodniuk a béremelésekről a Hungaro Controllal. A légiirányítók három szakszerveztebe tömörülhetnek, ezek közül kettő megállapodott a munkaadóval, a harmadik, a Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete viszont nem. Ezért keddre, azaz július 27-re határozatlan idejű sztrájkot hirdettek.
A vita lényege az volt, hogy a cég ötszázalékos béremelést ajánlott a szakszerveztnek, amely ezt kevesellte. A légiipar a bevételei java részét elveszítette tavaly – és az idei év sem az igazi -, így a Hungaro Controll is 60 százalékos bevételcsökkenést szenvedett el 2020 márciusától 2019 hasonló időszakával egybevetve. A légiirányítók munkája pedig harmadával csökkent.
A sztrájkot végül egy kormányrendelet tette lehetetlenné. Hétfőn lépett hatályba az a szabályozás, amely szerint a veszélyhelyzetre való tekintettel – mivel rendkívül fontos, a járványügyi védekezésben elengedhetetlen eszközöket kell szállítani – nem sztrájkolhatnak a légiirányítók. Kész szerencse, hogy a veszélyhelyzet lehetővé teszi, hogy a kormány rendeleti úton kormányozzon. Így tehát sztrájk nem lesz.
A mostani sztrájk azért meglepő kicsit, mert még a legendás sztrájkmúlttal rendekező francia kollégák sem fenyegetőztek a covid kitörése óta munkabeszüntetéssel. Korábban nagyjából kétévente hozták az ideget az utasokra a rendszeres sztrájkokkal – 2014-ben, 2016-ban és 2018-ban is sort került erre. A magyar légiirányítók a 2014-es eseményekbe kapcsolódtak be, akkor ugyanis komplett európai sztrájkot hirdettek a szakemberek – akkor az Egységes Európai Égbolt program ellen tiltakoztak és kétórás forgalomcsökkentő demonstrációt tartottak. Ezt leszámítva Budapesten még 2019 áprilisában volt egy kétórás figyelmeztető sztrájk.
Felmerülhet a kérdés, hogy ugyan miért tiltakoznak folyton ezek a derék légiirányítók – különösen azzal összvetve, hogy eszméletlen pénzeket visznek haza, főleg hazai viszonylatban. Tudni kell, hogy ez a munka az egyik legstresszesebb valamennyi között, hiszen minden egyes landolásnál és felszállásnál a légiirányító kezében van 130-190 ember élete. Ráadásul a repülőforgalom olyan sűrű már Európában, hogy fizikailag is csak nagyon nehezen lehet bírni ezt a munkát.