Már most kaotikus az uniós covid igazolvány szabálya, a tagállamok sorra vezetik be a szigorításokat. Jobb, ha a repterekenk több időt szánunk a beszállásra, mert sorba kell állni a csekin pultnál. És öt tuti hely, ahova nyáron van járat ötezer forint alatt.
Alighogy elindult az uniós digitális covid igazolvány rendszere, máris nekiálltak a tagállamok önállóskodni. A cél az egységes szabályozás volt, na meg az, hogy az oltatlanok ne legyenek hátrányosan megkülönböztetve. Ebből az lett, hogy a tagállamok tesznek arra, mit akar az EU, inkább saját szabályokat vezetnek be. Egyelőre az látszik körvonalazódni, hogy az oltottakat beengedik, de lényegében csak az uniós igazolással. Egyes államok azonban vagy az átesetteket vagy a teszteseket vagy mindkét csoportot tiltólistára vagy karanténba teszik. Jó lesz figyelni.
Utazáskor számítani kell arra, hogy a védettséget, oltottságot, akármit már a kiinduló reptéren vizsgálják. Ez azt jelenti, hogy például a Wizz Air megszüntette az online csekkolást, csak egy értesítőt küld, hogy sorba kell állni még a szekun kívül. Ott ellenőrzik, hogy az utasok szabályosan, a megfelelő iratokkal felvértezve szándékoznak-e repülni. Alexi Andonov Okosutastársunk tapasztalata szerint húsz perc az egész, de azért ha feltorlódik pár gép, jobb, ha háromnegyed órával hamarabb kiérünk a reptérre.
Olaszországban nem teljesen egyértelmű, hogy hogyan kell a gyerekeket kezelni, kell-e a hat és 12 év közöttieket tesztre vinni vagy sem. Egyébiránt sokan arról számolnak be, hogy kutya se nézi az oltottságot sem Olaszországban sem például Horvátországban. Ez lehet, hogy így van, ám fontos, hogy a szabályok szerint kell igazolvány vagy teszt, vagyis ha fennakadunk a szűrőn, az gáz.
Több olyan útvonal is van, amelyek korábban nagyon drágák voltak, ám most, mivel mind a Wizz, mind a Ryanair repüli őket, hirtelen filléres tételekké váltak. Tipikus nyaralójáratokról van szó, így Burgasz, Mikonosz, Rodosz, Málta és Mallorca is elérhető ötezer forint alatti áron. Ezt a lehetőséget mindenképpen érdemes megragadni, mert ezek az útvonalak inkább húszezer forint felett érhetők el.