Utólag legalizálhatják, hogy a légitársaságok nem fizetik vissza az utasoknak a törölt járatok árát. A cégek nyomására most már 12 uniós tagország lobbizik azért, hogy változtassák meg azt a szabályozást, amely kötelezővé teszi a pénz visszaadását, ha az utas ezt választja.
A következő 12 ország állt bele a dologba és adott ki közös közleményt: Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Franciaország, Görögország, Írország, Lettország, Málta, Hollandia, Lengyelország és Portugália. Ez alapján könnyű kitalálni, hogy az ír központú, lengyel, osztrák és máltai leánycéggel rendelkező Ryanair biztos benne van a buliban. (Fotónk Máltán készült)
A változást szorgalmazók érve, hogy az EC 261/2004-es utasjogi szabály készítésekor nem volt előre látható a mostani válság és annak a légiközlekedésre gyakorolt hatása. Ez igaz, de az is, hogy az utas nem kapta meg a kifizetett szolgáltatást, a visszamenőleges törvénymódosítás meg elég távol áll az EU alapelveitől.
Többször írtunk róla, hogy milyen válogatott trükkökkel élnek a légitársaságok, hogy átfoglalásra, vagy vócser elfogadására bírják az utast a helyett, hogy visszakérjék a törölt járat árát. Ez számukra létfontosságú, mert ha kifizetik az utasokat, sokkal rövidebb időt bírnak csak ki, mielőtt kifutnak a készpénzből és bedőlnek. Ezért vállalva a következményét a szabálysértésnek nem adják vissza a pénzt.
Arra tippelünk, hogy a Bizottság belemegy a változtatásba, mivel látja, hogy sok légitársaság, vele sok munkahely sorsa forog kockán. A könnyítéssel a légitársaságok megmentésére sok pénzt áldozó államoknak segít, vagyis most több állam azért lobbizik, hogy az utasok kontójára, azok hiteléből mentsék a csőd szélére sodródott légitársaságokat. Mert ha minden utasnak le kell nyelnie, hogy csak vócsert kap, az bizony ezt jelenti.
Nagy kérdés még, hogy lesz-e valami védelmi rendszer arra az esetre, ha a légitársaság csődbe megy, illetve beépítik-e a változásba azt, hogy ha az utas x ideig nem használja fel a vócsert, kérheti a készpénzt.