A járvány közelgő negyedik hulláma, illetve az e miatt valószínűleg rövidebb nyári utazási szezon a legrosszabbat hozta elő a horvát szállásadókból, a kapzsiságot. Egyre több Horvátországba készülő és visszaigazolt szállással rendelkező utas panaszkodik arról, hogy a már lefoglalt és visszaigazolt szállásukat visszamondják a tulajdonosok. Akár az utolsó pillanatban.
Horvátországi utazással foglalkozó Facebook-csoportokban túlzás nélkül tömegesen panaszkodnak a nyaralni vágyók, hogy mondvacsinált indokokkal (rendszerösszeomlás, járványhelyzet, vagy egyszerűen egy “not available, sorry” üzenettel), rosszabb esetben se szó se beszéd törlik a foglalásukat. Gondolhatnánk, hogy elszigetelt esetekről van szó, ami figyelmetlenségnek, nemfizetésnek, vagy tudja pék minek köszönhetően, de az utas saját hibájának felróható okokból kifolyólag történtek meg. A bejegyzések száma, gyakorisága azonban már túlmutat ezen.
Nem számít sem a szállás típusa, sem a szállásfoglalási oldal, ahol a foglalás történt. Vannak elbukott utak a Bookingról, Airbnb-ről, Adrialin-ról, de a hotellel intézett közvetlen foglalásból is. Szívattak meg magánszállást, apartmant és hotelt foglaló utazót egyaránt. A területi eloszlása sem jellemző a törléseknek, a jelenség országos.
A teljesség igénye nélkül szemezgettünk az “I love Horvátország” csoport tagjainak legfeljebb három napos bejegyzéseiből:
“Apartman NEGOTEVICH, Cres város, Cres szigeten. Ha last minute szálláslemondást akartok, csak menjetek hozzájuk. Nekem nemes egyszerűséggel annyit írtak (rbnb, 100%-ban kifizetett, szállásadó által jóváhagyott szállás volt, 5 napos), hogy “not available, sorry”. 1 nappal érkezés előtt.”
“Apartmani MAC, Novi Vinodolski. 3 órával az érkezés előtt mondta le a Bookingon keresztül. Teljes összeg el volt utalva. Nem mondott indokot.”
“Spacious Riviera Apartment with Amazing Terrace Abbázia. Éjfél előtt pár perccel a foglalás előtti napon. Arra hivatkozva, hogy az előttünk nyaralót Covid karanténba tették nála. Hát erősen kétlem.”
“Marinic apartments Krk, airbnb-n foglalva. Indulás előtt jött az üzenet. “Kein platz”. A másik szállás nevét nem tudom. mert az közvetítőn keresztül volt intézve, de 14:00 órától lehetett volna elfoglalni a szállást és 10:30-kor szóltak, hogy bocsi, de nem tudtok jönni.”
“Senj 53270 Ivana Lenkovica 27 2-án mentünk volna 8 éjszaka, fél éve foglaltuk, a második részletet júni 30-ig kellett utalnom, nagyon vártuk már miv még nem jártunk Horvátországban.”
“Hotel In, Biograd na moru. Direkt a hotelnél foglalt, kauciózott szállás indulás előtt 4 nappal lemondva. Indoklás: a szoba már le volt foglalva másnak, a kolléganő hibázott.”
Hogy mi lehet az oka a tömeges lemondásoknak? Hát ez:
A németek ellepték Horvátországot, mivel kedvenc célpontjukon, Spanyolországban egyre rosszabb a járványhelyzet. Az időszűke, a negyedik hullám közeledte pedig irgalmatlanul felverte az árakat Horvátországban. Ez elég nyomós – bár meglehetősen gusztustalan – ok lehet, arra, hogy már meglévő foglalásokat egyszerűen töröljenek a szállásadók és a zsíros német pénztárca előtt, magasabb áron, széles mosollyal ismét felkínálják azokat sokkal magasabb áron.
A beszámolók szerint a károsultak visszakapják ugyan a pénzüket, de azt kenhetik a hajukra egy félresiklott nyaralás kárpótlásaként. Főleg úgy, hogy tombol a szezon és kiadó szállás már alig akad az Adria partján. Érdemes lehet a foglalások meglétének minél többszöri ellenőrzése az induláshoz közeledve, valamint a kommunikáció a szállásadóval. Ha többször leíratjuk vele a foglalás meglétét, talán nehezebben veszi rá magát a kapzsiskodásra.
Rajtunk ugyan már nem segít, de az ilyen esetekről érdemes értesíteni a foglalási oldalt is. A Booking és társai elvileg tiltják és szankcionálják is az ilyen viselkedést.