Megjött a várva várt EU-s döntés: nem módosítják az aktuális fogyasztóvédelmi szabályozást. Vagyis nem lehet olyan, hogy az utas kérése ellenére vócsert ad csak a törölt járatok ára helyett a légitársaság. Elméletben.
Van mindenféle javaslat, hogy megédesítsék a vócsert, hogy az utast abba az irány tereljék, fogadja el. De ha nem akarja, akkor nincs mese, vissza kell neki adni a pénzét. Az egész annak a nagy turizmusos csomagnak a részeként jelent meg, amelyben nincsenek egetverő újdonságok. Az egyes államok úgy nyitják majd ki magukat a turisták felé, ahogy gondolják, józan paraszti ésszel kitalálható ötleteket kaptak hozzá.
Nem jött össze
Ahogy arról többször írtunk, légitársaságok és tagállamok komoly nyomást gyakoroltak a bizottságra azért, hogy változtassanak. Azt akarták elérni, hogy a szolgáltató dönthessen a visszatérítés módjáról, az utas meg kööteles legyen elfogadni, ha a cég a vócsert adja csak.
Az új ajánlás hosszan ragozza, hogy mivel lehet megédesíteni a vócsert az utasok számára. Még a fogyasztóvédők figyelmét is felhívja, hogy promózzák ezt a megoldást. Hosszan ecsetelik azt is, hogy milyen jó lenne garanciarendszert mögé tenni, hogy az utas akkor se bukjon, ha a szolgáltató csődbe megy. De ez is általános, a tagállamok építsenek garanciarendszert, biztosítsanak likviditást. A lényeg, hogy álljanak helyt a szolgáltató helyett.
Az továbbra sem világos nekünk, hogy az adott országban bejegyzett szolgáltatóra gondolnak, vagy az adott ország polgárainak vócsereit biztosítsák bármelyik légitársaságra. Első esetben a magyar állam állná például a Wizz vócsereit, ha a cég nem tudna teljesíteni, a másikban meg ha a például az easyJet dőlne, akkor magyar utasainak vócserét fizetné a magyar állam.
Így se fognak utalni
Itt a teljes javaslat, lehet bogarászni, azt már nem állítanánk, hogy érdemes is. Az mindenesetre érdekes, hogy az általában tiltott versenytorzító állami támogatásra buzdítják a tagállamokat. Ez pont azoknak hátrányos, akik piaci alapon jól működtek és nem áll mögöttük állam.
Mi lesz ebből? Szerintünk semmi. Pont ugyanúgy nem fogják visszautalni a pénzeket a légitársaságok, ahogy eddig. Ha az a kérdés, hogy bedőlnek-e, érthető módon inkább a szabálysértést választják. Ez csak akkor változhat, ha már látszik a kilábalás a válságból. Ha már nem 100 százalékban a cashpozíciók őrzése, a túlélés érdekében minél nagyobb tartalék fenntartása lesz az elsődleges cél.