Kiszivárgott némi információ arról az uniós tervről, amelyet leginkább azoknak érdemes követniük, akik a koronavírus miatt törölt járataik jegyeinek árát szeretnék visszakapni.
Azt a problémát próbálják EU-szinten áthidalni, hogy ha most hirtelen minden légitársaság és utazásközvetítő visszaadná a nála levő pénzeket, sokan egyből bedőlnének. Csakhogy ez jogszabályilag elő van írva, nincs mese, ha az utas kéri, készpénzben és gyorsan vissza kell neki utalni a jegy, illetve az utazási csomag árát.
Nincs mese, át kell írni a szabályokat.
Kamatmentes hitel
A Reuters által látott terv szerint azért, hogy az utasok számára vonzóbbá tegyék a vócser elfogadását a készpénzes visszatérítés helyett, a vócser kibocsátója mögé biztosítást kell tenni. Vagyis ha a szolgáltató bedől, akkor se bukhassa az utas a pénzét. Az is eldőlni látszik, hogy ha a vócsert a lejáratig nem használja fel az utas, akkor vissza kell adni neki a pénzét.
A lényeg tehát, hogy eltolják a visszafizetési kötelezettséget, rávegyék az utast, hogy kamatmentes hitelt adjon a szolgáltatóknak. Erre nyilván nagyobb a hajlandóság, ha a “kötvényük” visszafizetése garantált. De ha jól értjük, továbbra sem teheti meg a szolgáltató, hogy csak a vócsert adja, ha a pénz kell az utasnak, meg kell kapja.
Ami még érdekes: a bizottsági javaslat szerint fizetésképtelenség-védelmet nemzeti szinten kell biztosítani. Na ezt meg hogy?
Ki fizeti?
Ha csak nemzeti légitársaságok léteznének, értenénk a dolgot. Mentik adófizetői pénzen a cégeket az államok, hát megy mellé a vócserek biztosítása is. De olyan szolgáltatóknál, akik egész Európában repkednek össze-vissza? A Ryanair-csoport vócsereit majd az ír, a lengyel és a máltai állam garantálja?
A Wizz által kibocsátott vócserek visszafizetését meg a magyar adófizetők, miközben az utasaik bő tizede magyar csak? Ez még akkor is baromságnak hangzik, ha ezek a cégek állnak a legjobban pénzügyileg, náluk a legkisebb az esély arra, hogy szükség lesz a biztosításra.
Várjuk a teljes szabályozási változás bemutatását, attól majd talán okosabbak leszünk.