A holland királyi légitársaság örömmel számolt be arról, hogy újabb fontos lépést tesz a légiközlekedés karbonsemlegessége felé. Mostantól minden Amszterdamból induló járatba fenntartható kerozint is tölt. Hogy mekkora is ez a karbonsemlegesség irányába tett lépés? Nem akkora, hogy a jegesmedvék megnyugdjanak: a bekevert fenntartható kerozin aránya ugyanis fél százalékot tesz majd ki. Jó, valahol el kell kezdeni ezt is, de ez mégiscsak valami zöldre festés.
A légitársaság legalább önkéntesen vállalta a fenntartható kerozin bkeverését. Franciaországban már eleve kötelező fenntartható naftát bekeverni, a holland társaság pedig egyszerűen elébe ment ennek, és önként vállalta a plusz feladatot és terhet. A cégnek egyébként már most is jelentős részesedése van a fenntartható kerozin piacán, tehát mindenképpen hosszútávú érdeke a piac felpörgetése, a téma felszínen tartása. Tehát ha úgy tetszik, a pluszköltség felfogható egyfajta marketingköltségnek és befektetésnek is.
Elnézést, pluszköltséget írtam? Mert a fenntartható kerozinnak természetesen van extra költsége, négyszer annyiba kerül, mint a fent nem tartható társa. De ezt az utasok fogják megfizetni, ez a költség ugyanis beépül a jegyárakba. A rövid távú járatok turista osztályán egy euró lesz a plusz, de a hosszú távú járatok üzleti utasaira akár tizenkét eurót is felszámolhatnak. Mondhatjuk persze, hogy ne legyünk ennyire UFB-k, mi az az egy euró, és valóban, egy klasszik jegyárhoz képest ez tényleg nem tétel. De azért felmerül a kérdés, hogy ebben a konstellációban miért is akkora ász a holland cég?
De vegyük elő a candide-i optimizmust: mégiscsak jó, hogy ilyesmin gondolkodik egy vállalat, elvégre a klímavédelem nem tartozik a főtevékenységébe. A téma terítéken van, és ha egy légitársaság hozza a sztorit, az mindig jobb, mintha egy zöldszervezet akarná a földre parancsolni a járatokat. Az is biztos, hogy a repülés szennyező tevékenység és ezzel valamit kezdeni kell. És még mindig több értelme van fenntartható kerozint bekeverni, mint valami kerzozinadót bevezetni.