Sokáig agyalt a Wizz Air a kérdésen, ma viszont hivatalosan is bejelentették: benyelik az utasadót, amelyet még az adó bejelentése előtt jegyet vásárolt utasok után kénytelenek fizetni.
Úgy tűnik tehát, hogy noha a légitársaságok szabályzata alapján joguk van beszedni a jegyvétel után kivetett adókat, csak a Ryanair él a lehetőséggel. Ők keményen beleállnak kommunikációban is a témába, a Wizz viszont önként fizet. Annyit barátian leírnak, ami nyilvánvaló, meg is írtuk többször: a jegyek drágulnak, de a kereslet-kínálat mozgatja őket. Azt a hatást a Wizz kerüli a kommunikációjában, hogy a mesterségesen megdrágított működés nyomán máshova kerülhetnek a kapacitások.
Aztán hogy mindez üzletpolitika, hogy magukhoz édesgessenek utasokat, miután idén átengedték a budapesti piacvezető pozit a Ryanairnek, vagy van valamiféle dealjük a magyar kormánnyal, nyilván nem tudhatjuk. Mindenesetre ritkán látunk olyat, hogy a költségszintjére oly büszke és minden fillérért lehajoló cég nem él a szerződésben lefektetett jogával, inkább önszántából fizet, mint a katonatiszt.
Fontos, hogy mindez tehát csak az új adó hivatalossá válása előtt vett jegyekről szól. A június 10-től eladott jegyek esetében már az új adó ismeretében áraznak a légitársaságok, tehát már nem kérhetnek utólag pénzt az utastól akkor se, ha akarnának. Egy, de nagy kérdés maradt nyitva: ki és mennyi útvonalat, járatot töröl majd a megemelkedett magyar költségszint miatt, mekkora kapacitásokat visznek el a légitársaságok az országból.