Hány éves lehet egy légiutaskísérő? Elvárás-e, hogy jól nézzen ki? Mi valójában a feladata? A jelek és tapasztalatok szerint egészen mást gondol erről az easyJet és mondjuk a Wizz Air.
Pam elmúlt ötven, amikor rájött, hogy nem akar többé fordászként dolgozni, helyette kipróbálná magát légiutaskísérőként. Épp Madrid felé tartott, amikor meglátta az easyJet hirdetését, amelyben 45 év feletti légiutaskísérőket toborzott. Kapva kapott az alkalmon. Felvették, lenyomott húsz évet a fedélzeten, most pedig 73 évesen kitaláltak neki egy új pozíciót, hogy tovább dolgozhasson. Mert a kor ugyan csak egy szám, ám mégsem ugyanolyan könnyű a gurulós bőröndöket felrámolni a csomagtárolóba hetven felett. Szóval Pam immár a 45 feletti kollégák betanítását és tréningelését koordinálja, így ő lett a legidősebb szakmabeli az Egyesült Királyságban.
Többször foglalkoztunk már azzal, hogy milyen elvárásaik vannak az utasoknak és a légitársaságoknak a légiutaskísérők adottságaikat illetően. Miután valamikor két éve elmentem egy sztuviválogatásra a Wizz Air-hez és a Ryanairhez, saját bőrömön is tapasztaltam, mi minden szükséges Kelet-Európában ahhoz, hogy légiutaskísérő legyen valaki, mindig meglep, amikor más cégek ettől egészen eltérő hozzáállást mutatnak.
Természetesen nem voltam alkalmas légiutaskísérőnek, és ez engem sem lepett meg. Inkább az volt az érdekes, hogy milyen volt a felhozatal. A jelentkezők nagy része akár a gyerekem is lehetett volna. Fiatal lányok, néhány fiú. A legtöbb magas és sovány, de legalábbis kifejezetten csinos. Ezek egyike sem követelmény. A Ryanairnél cipővel együtt 160 centi a magasságlimit – fel kell érni a csomagtárolót. A Wizz Air-nél 165 centi a követelmény, ők szeretik a magasabb lányokat – a tároló nincs magasabban. Korra, kilóra, nincs korlátozás sehol. A rutinos jelentkezők ugyanakkor hozták a kívánt arculatot: fánk alakú konty, dekoratív öltözék és smink, sztyuvis karótnyeltség.
És valóban. A Wizz Air fedélzetén csak az utóbbi időben jelentkező munkaerőhiány miatt vannak olyan lányok, akik 38-as vagy 40-es méretet hordanak, velem egykorú azonban egy sincs – 42 vagyok, 36-os méret. A Ryanairnél mutatóban néha feltűnik egy-egy-késő harmincas-negyvenes vagy kerekebb légiutaskísérő, de azért nem ez az irány. Ehhez képest egy 53 évesen pályát váltó fodrász sikertörténetként jelenik meg az easyJetnél. Sőt programjuk is van a 45 év feletti munkavállalók számára.
Kiben van a hiba? Azokban, akik elvárják, hogy a légiutaskísérő fiatal, hosszú combú lány lehet és nem tetszik nekik egy olyan nő vagy férfi, aki nem fér bele ebbe a kategóriába? Vagy azokban, akik nem hajlandók figyelembe venni azt az igényt, hogy a légiutaskísérőt elsősorban nézegetni szeretnék az utasok? Tényleg elvárás kell legyen, hogy egy bolti eladó, egy ügyfélszolgálatos, egy ápolónő vagy egy légutaskísérő dekoratív legyen?