„Baromság” – így sommázta a Ryanair a brit közlekedési minisztérium ajánlását, amely a repülőgép fedélzetén betiltatná az árusítást és minden csomagot a repülőgép hasába rakatna. A tárca szerint a gépek fedélzetén korlátozni kell az interakciókat annak érdekében, hogy a koronavírus ne terjedjen fizikai érintkezéssel. Ennek érdekében a kötelező maszk – és a személyzet esetében kesztyű – használat mellett nem lehet tologatni a kocsikat, nincs sós mogyi meg olcsó parfüm. És nincs bőrönd pakolászás.
Szigor a köbön
A légitársaságok jó része elfogadta és alkalmazza ezt az ajánlást, így az easyJet fedélzetén nem lehet ételt vásárolni és például a Norwegian is beszüntette az árusítást. A Ryanair és a Wizz Air azonban nem. Erről meglehetősen felháborodott hangvételű cikkben számolt be a brit fogyasztóvédelmi lap, a Which?. Mondván a profit fontosabb számukra, mint az utasok biztonsága.
Az tény, hogy a fapadosoknak is a legfontosabb a profit – mondjuk nem is tömi ki őket az állam, ha nem úgy jön össze a gazdálkodás, mint tervezték. Az is tény, hogy az utasjogok, utasérdekek valahol a lapalji jegyzeteknél vannak megemlítve a stratégiában. De valóban veszélyeztetik az utasokat azzal, hogy eladnak néhány előre csomagolt szendvicset vagy csokit és fel lehet vinni a kis gurulóst a fedélzetre?
De van értelme?
A Ryanair és a Wizz Air szerint nem. A fedélzeten a Ryanair csak csomagolt cuccokat árul, vagyis az étel nem szennyeződhet. Emellett mindkét társaság bevezette a csak kártyás fizetést, vagyis a koszos bankókkal sem adható át a vírus. Ráadásul mindenkin van maszk.
Ami a csomagot illeti, a szabályozás azt a célt szolgálja, hogy ne legyen tumultus beszálláskor. Ne kelljen keresni a helyet a bőröndek, az menjen a gép hasába. A Ryanair szerint viszont ha feadják a csomagot, az kábé nyolc ember kezén megy át. Mindenki összefogdossa, akármikor összevírusozhatja, leköpheti. Tehát ez sem jelent garanciát semmire.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
A Which? szerint a profithajszoló fapadosok a kiegészítő bevételekre hajtanak, ez látszik abból is, hogy megpróbálják az elsőbbségi beszállást rásózni az emberekre. Ezzel fel lehet vinni a gurulóst a fedélzetre. Igazi nagy leleplezés lenne ez, ha nem kerülne sokkal többe a feladott poggyász. Vagyis ha a kiegészítő bevételek generálása lenne a legfőbb cél, akkor mindenkit a poggyászfeladáshoz terelnének.
Érdekes problémafelvetés ez, de azért ne feledjük, ez a derék minisztérium volt az, amelyik egészen májusig tartotta, hogy tök felesleges a maszkok használata a repülőgépeken. Ennek fényében nem könnyű megmondani, mi baromság és mi nem az.