Több kérdést is kaptunk a Wizz Air árazásával kapcsolatban és valóban furcsa, hogy több útvonalra is meglepően drágán adja a jegyeket a légitársaság.
Nem arról van szó, hogy jaj de drága a görög tengerpart. A nyaralójáratokra mindig magasan tartják az árakat. Feltűnő viszont, hogy mintha korábban rendszeresen olcsó útvonalakon megszűnt volna a keresletet követő dinamikus árazás. Tehát nem csökken az ár, ha senki se foglal, változatlan és magas egységár látszik. Stockholm-alsó tipikus példa erre, hosszú heteken át minden jegy 14840 forintba kerül. Eindhovennél is hasonló a helyzet, akkor se csökken az ár, ha félig üres a gép.
Valóban látványos ez és még van jó pár további útvonal, ahol hasonlót látni. Dortmund jelen állás szerint két hét múlva indulhat újra, jellemzően itt is a 14-18 ezres ár érvényes minden járatra júniusban, pedig nyilván nincs sok foglalás a járatokon. Milánó is egységes 11240-et mutat, a június közepén induló Szaloniki 18440-et. Az is igaz, hogy sok más útvonalra viszont vannak 10 ezer alatti jegyek, kevésre 5 ezer alattiak is. Mi lehet a háttérben?
Tényszerűen megállapíthatjuk, hogy a Wizz sok útvonalon ismét kikapcsolta a dinamikus árazást. Ismét, mert tavaly nyár elején is láttuk ugyanezt az újraindulás időszakában. A cég havi jelentéseiből tudjuk, hogy a töltöttség nagyon alacsony, alig van 50 százalék felett. A ma is repült útvonalakon az utasok többsége azért ül a gépen, mert kénytelen menni, ők pedig egyáltalán nem árérzékenyek.
A gondolkodás az lehet, hogy filléres jegyekkel se lehetne sok utast behozni, de az átlagárat le lehet törni. Inkább a kitartott magas árral próbálkoznak, ha pedig ezzel nem sikerül tölteni a gépet, egyszerűen törlik a járatot, nem repülik le. Heti szinten összevonnak járatokat, ritkítanak. Ez kisebb veszteséggel jár, mint olcsó jegyekkel kísérletezve tölteni és úgy repülni félházzal.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
A lényegében hatósági áras útvonalak többsége olyan, amit a Wizz egyedül repül, nincs konkurenciája (Stockholm, Eindhoven, Dortmund). Vagy ha van, a versenytárs is magas árakat tart a rendszerben (Szaloniki). Berlinbe ugyanakkor a Ryanair nagyon alacsony árakat ad, követi a Wizz is. Az is tanulságos, hogy a pesti magas árakkal szemben Stockholmba Bécsből szinte minden jegyet 10 euróért kínál a Wizz. Persze ott nincs egyedül az útvonalon, ott van a nyakán a Ryanair is 8-10 eurós ajánlatokkal.
Igazából nincs mit tenni ezekkel a magasan tartott árú útvonalakkal, nem igazán számíthat az utas arra, hogy gyorsan megváltozik az árazási metódus. Bizonytalan, hogy mikor lépnek túl rajta, nagy forgalom, stabilan növekvő kereslet kell valószínűleg hozzá.