Az utasbiztosítás alapvetően arra van, hogy ha a nyaralás alatt történik velünk valami, akkor a biztosító fizet, hazahoz, satöbbi. Ezt a szolgáltatást egészítik ki mindenféle járulékos cuccok, mint az értékek biztosítása, fogászati ellátás, poggyászkár vagy járattörlés, járat lekésése. Utóbbi, vagyis a járattörlés, késés, poggyászkár az, ami ezen a nyáron különösen érdekes lehet.
Utasbiztosítás törlés, késés után
Mire jó ez, egyáltalán jó-e valamire és trükköznek-e a biztosítók? Érdemes első körben tisztázni, miről van szó. Nem, nem az uniós kártérítési szabályozásról, ami a légitársaságot 250-600 euró közötti díj fizetésére kötelezi három órán túli késés és törlés esetén. Hanem arról, hogy bármiért is késik, törlődik a járat, a biztosító fizet, ugyanígy ha a csomagot elhányják, ellopják, akkor is.
Jellemzően négy-hat órán túli késésnél, törlésnél fizet a biztosító – ha külföldön történik az eset -, ez esetben a felmerülő költségeket kompenzálják, kábé 100-150 ezer forint. A mostani helyzetben nagyjából ennyi simán el tud menni, ha például Párizsból kell hazajönni, mert nincs gép. Ez független attól, hogy a légitársaságnak meg kell térítenie a törlés miatt keletkező költségeket – számla ellenében.
Fontos, hogy a biztosítás nem ment meg a kellemetlenségtől, intézkedéstől és magas vérnyomástól. A biztosító nem intéz semmit az utas helyett és csak utólag fizet. Vagyis egy törlésnél a hazautat mindenképpen az utasnak kell finanszíroznia, utána kérheti a neki járó kártérítést és miegyebet.
Biztosítás poggyászra
Hasonló a helyzet a csomaggal is, ha ellopják, kirabolnak satöbbi, és ha a reptéren elhányják. Itt is fizet a biztosító az elveszett csomagért ugyanúgy, mint a késve átadottért. Elveszett csomagért 300-500 ezer forintot, amiben van tárgyankénti limit 100-150 ezer forint értékben. Összességében azért nem biztos, hogy a teljes pakkot fedezi a kártalanítási díj. A késő csomag nagyjából hasonló, mint a járatkésés: a biztosító azt fizeti, ami költség a késés miatt felmerült. Ha egy-két napot késik a csomag, akkor nyilván vásárolni kell egy alap pakkot. Ennek kerete néhány tízezer forint, tehát ha futócipőt vagy laptopot kell venni, azt nem fogja állni a biztosító.
Jó hír, hogy egyelőre nem kekeckednek a társaságok azzal, hogy ne fizessenek. Nem írták át a biztosítási szerződéseket, nincs benne, hogy a szolgáltatás nem vonatkozik reptérkáoszra, ahol simán késnek, vesznek el csomagok, törlődnek járatok. Valószínűleg azért, mert ezek a tételek nem jelentősek, az igazán nagy pénz az ember szállítása, ellátása, a csomag meg a törlés a futottak még kategória. Ráadásul jellemzően az alapcsomagokban nincs is benne. Vagyis egyszerűbb a szinte garantált késő csomagra fizetni egy kisebb összeget, mint nekiállni kicsinyeskedni.
Hogy megéri-e ilyen, kiterjesztett utasbiztosítást kötni? Ki tudja. Egy tengerentúli utazásnál lehet, hogy megéri, mert tipikusan az ilyen átszállásoknál kavarodnak el a poggyászok. De egy görög nyaralásnál nem biztos. Hacsak nem muszáj, ne adjunk fel csomagot, és a gond java része le is van tudva.