Megint megy egy kört a médiában, hogy a légitársaság jogtalanul nem engedett utazni embereket, fontos kérdés, hogy mit tehetünk, ha megvan minden papírunk, mégse engednek fel a gépre?
Korábban is voltak ilyen sztorik, most maradunk a legfrissebbnél. A Ryanair értelmezte rosszul a szabályokat a friss olasz változással kapcsolatosan. Azt nem pontosan értjük, hogy az utasok odamentek a géphez és nem engedték fel őket, vagy a nekik küldött téves infók alapján el se indultak a reptérre, mert erre és arra is hivatkozik a linkelt cikk. De korábban voltak konkrét hasonló esetek, amikor valóban ott voltak az utasok a beszállásnál és nem engedték fel őket.
A probléma akkor áll elő, ha az utasok tudják értelmezni a szabályokat, a légitársaság meg nem. Valóban nagy káosz közepette vezették be az olaszok az új szabályt, valóban kedd este találták ki, szerda délután még semmi infó nem volt róla a hivatalos olasz oldalakon, csütörtök reggel pedig már életbe is lépett. Ezzel együtt az az első sajtóhíradásoktól egyértelmű volt, hogy mind a PCR, mind az antigén gyorsteszt negatív eredményét elfogadják a belépéshez.
A Ryanair viszont olyan infót küldött ki az utasoknak, hogy csak a PCR jó. Ezek után nem utaztak el jópáran, nyilvánvalóan a légitársaság hibájából.
Mit tehetünk ilyen helyzetben? Hívogatni a légitársaságot lehet, de általában nem érdemes. Mentsük el a hivatalos oldalakról a szabályokat, ha tudjuk, nyomtassuk ki. Menjünk ki a reptérre és próbáljunk beszállni a szabályok szerint. Ha nem engednek, mutassuk meg a hivatalos szabályokat, emlékeztetve a gate agenteket, hogy ők tudják rosszul. Ha ragaszkodnak a saját rossz szabályaikhoz, kérjünk papírt arról, hogy miért nem engedtek fel a gépre. Az se baj, ha felvételt készítünk a vitáról.
Ha ott vagyunk a kapunál és jogtalanul nem engednek fel, egyértelmű a megtagadott beszállás esete, erre automatikusan jár a minimum 250 eurós kártérítés az uniós szabályok alapján. Ezen túli költségeink megtérítése is jár, de ezt valószínűleg már csak bíróságon lehet kihajtani.
Mellékszál, de a Ryanair szóvivőjének reakciója is elég vérlázító. Azt kellett volna mondani, hogy bocs, elcsesztük, jobban figyelünk. E helyett nyomja a bullshitet: az utas felelőssége figyelni a szabályokat. Pont ez történt és a légitársaság hibázott. Inkább elnézést kellene kérni és minden érintettnek minden költségét kérdés nélkül megtéríteni.