Az elmúlt napokban több európai ország is jelezte, hogy laposodik a járványgörbe, túl lehetnek a nehezén. Mivel a teljes karantén iszonyat gazdasági károkat okoz, mindenki a lehető leghamarabb megpróbálja újraindítania életet, visszavágni legalább a korlátozások egy részét. Természetesen a flottájuk egészét, vagy döntő többségét földre kényszerítő légitársaságok is tervezik az újraindítást, nekünk, potenciális utasoknak is a legfontosabb kérdés, hogy milyen gyors lesz ez a folyamat.
Az Air Baltic nem fapados, de a low-cost modell bizonyos jegyit magán viselő, elég jól működő légitársaság. Vezetője, a korábban a Malévet is irányító Martin Gauss most kiadott egy részletes helyzetjelentést, levelet az utasokhoz. Meglepően sok konkrétum van benne a tervezett újraindulásukról, érdemes elolvasni, mert hasonlóban gondolkodhat sok más légitársaság is.
Pontos időpontot nem ír a várható újraindulásra, csak azt, hogy amint az utazási korlátozások feloldása ezt lehetővé teszik. Ezt a szakemberek nagyjából júniusra várják, de néhány nagy forgalmú útvonalra már májusban visszatérhet némi forgalom. Gauss szerint amikor újra repülhetnek, összesen 5 géppel indulnak, majd hetente léphet be újabb 1-1 gép a rendszerbe. Mivel 22 A220-assal fognak visszatérni, ez azt jelenti, hogy nagyjából négy hónap alatt juthatnak el addig, hogy mind repül. De a leállás előtt ennél nagyobb volt a flotta, a Boeingeket és Bombardier-ket kivonják a forgalomból. A tervezettnél hamarabb átállnak az egytípusos flottára, amely kisebb lesz a korábbinál.
Azt is jelzi a vezérigazgató, hogy az összes eddigi útvonalon biztos nem indul újra a forgalom idén, arra pedig utal, hogy újratárgyalhatják az új gépek leszállítását az Airbus-szal. Ezt sok légitársaság belengette már, egyedül a Wizz mondja, hogy átvesznek minden gépet, nincs a válság miatt lassítás.
Valószínűleg az Air Balticéhoz hasonló lesz a nagy fapadosok újraindulása. Hiába lehet az eddig meghirdetett teljes menetrendre foglalni májusra mindenkinél, ezeknek a járatoknak a nagy részét törölni fogják. Viszont a jelenlegi várakozások szerint hónapról hónapra több útvonal és járat kerülhet vissza a rendszerbe. Nagy kérdés, hogy a nyári csúcsra rendeződik-e a helyzet annyira, hogy például a nyaralójáratok elinduljanak, ezt a kereslet fogja eldönteni június elején.
Mi itt folyamatosan követjük az újraindulást. Most Budapestről 6 útvonal él, várjuk szép lassan továbbiak visszatérését.