Az utasbiztosítás koronavírustól függetlenül az a költség, amelyet érdemes belekalkulálni a nyaralás büdzséjébe. Valószínűleg soha nem vesszük igénybe, de nem akkora tétel, hogy ezt ne lehessen kigazdálkodni – két főre egy hétre egy átlag európai utasbiztosítás 10-15 ezer forint között megúszható.
A marketing
De ha kell, akkor nagyon jó, hogy van. A kártérítés egy dolog, a másik meg az, hogy egy baleset, egy betegség hirtelen kezelése sokkal többe is kerülhet biztosítás nélkül. Mindegy, hosszan lehet sorolni, miért éri meg megkötni, egy átlag nyaralás költségének néhány százalékát kitevő biztosítást.
Ez egészen szeptember elsejéig így is volt. Azóta viszont nagyot fordult a világ. Vagyis piros lett. Az utasbiztosítások ugye nem érvényesek háború sújtotta övezetben, természeti katasztrófa esetében, terror cselekmény esetében, illetve azokban az államokban, amelyet a konzuli szolgálat utazásra nem javasolt övezetbe sorol.
A valóság
És hát most az a helyzet, hogy az egész világ ilyen övezet. Vagyis jelenleg a földgolyó egyetlen országában sem érvényes az utasbiztosítás. Ennek ellenére bármikor, bárki köthet szerződést, egyetlen pop up ablak sem figyelmeztet arra, hogy itt most különleges helyzet állt elő, a társaságok nem függesztették fel az utasbiztosítási ajánlataikat. Persze papíron nem is kell, hiszen maga az utasbiztosítás koronavírus idején sem változott semmit.
A biztosítók a tájékoztatókba annyit írnak bele, hogy a biztosítás nem érvényes az utazásra nem javasolt országokban, és ezen országok listáját az utasok a konzuli szolgálat oldalán tudják megnézni. Eleve felvet aggályokat ez az eljárás, hiszen ezt a biztosítás megkötésekor is ki lehetne szűrni, ha erre volna akarat. Csak meg kellene adni a célországot, és az online rendszer nem is vinne tovább – vagy személyes ügyintézés során azonnal el kellene venni a ceruzát az ügyféltől – hiszen a szerződés úgysem lesz érvényes.
Azt még el lehet várni, hogy az utas legyen tisztában azzal, milyen kockázatokkal jár, ha háborús övezetbe utazik. Az ugyanakkor már nem ez a kategória, ha a világ összes állama egy háború sújtotta országgal kerül egy kalap alá. Ez az eljárás így legalábbis nem túlságosan etikus. A lényeg: amíg a világ piros, addig eszünkbe ne jusson utasbiztosítást kötni!
Update!
Úgy tudjuk, a biztosítók gőzerővel dolgoznak azon, hogy a szabályozás értelmet nyerjen, vagyis a szerződéseknél ne lépjen életbe az automatikus kizárás. Alapesetben – háború, természeti katasztrófa esetében – az okoz nehézséget, hogy kihozzák az utast vagy megoldják az ellátást. Ez természetesen most, Európában nem reális kockázat. Vagyis jó eséllyel lesz valamilyen megoldást – például a teljesen értelmetlen konzuli lista figyelmen kívül hagyása. Már csak utazni kell.