Megtéríti a dublini reptér több mint ezer utas költségeit, akik múlt vasárnap a reptéri káosz miatt késték le a járatukat. Az állami tulajdonú reptér az ír kormány nyomására hozta meg ezt a döntést, vagyis nem a reptér jófejségéről van szó, hanem politikusok így látták jónak népszerűsködni egyet.
Az, hogy kárpótolni kell az embereket, ami mindenképpen fontos változást fog hozni, ezzel együtt vannak furcsaságok is. Az egyik ilyen, hogy csak a vasárnapi utasok kapnak kártalanítást. A hétfőiek nem, miért? Nem tudni. Ahogyan az sem világos egyelőre, hogy mi alapján fogják szűrni az utasokat, hogy csak az kapjon kártalanítást, aki tényleg időben volt kinn a reptéren. Persze lehet, hogy ezzel nem is akarnak vacakolni, elvégre az elv a fontos. Vasárnap volt a legnagyobb a káosz, ennyi.
A kártalanítás magában foglalja az esetleges szállás költségét, illetve az új repjegy árát – a reptér átfoglalásról beszélt, de ezek a jegyek nem átfoglalt, hanem simán új jegyek. Nem fizetnek ugyanakkor az elmaradt nyaralás, program vagy akármilyen járulékos kár után.
A reptér ezer érintett utasról beszélt, miközben a Ryanair arról számolt be, hogy csak az ő utasai közül ezerötszázan maradtak le a gépekről.
A lényeg azonban az, hogy ez a lépés, még ha egyelőre egyedi esetről van szó, előre vetítheti a távlati változásokat is a kártérítések esetében. Jelenleg ugyanis az a helyzet, hogy az uniós szabályozás alapján kártérítés fizetése csak a légitársaságot terheli. Mert utazás ezek szerint csak a légitársaságon úszhat el. A szabályozás szerint a három órán túli késés törlésnek minősül, és fizetni kell a táv függvényében – kivéve a vis maiort.
Ez azt jelenti, hogy bármi miatt is bukjuk az utat, legfeljebb a légitársaság vonható felelősségre. Oké, a földi kiszolgálók okozta fennakadást ráterhelik a légitársaságra, de ennél több nincs. A reptér nem felelős semmiért. Legyünk kint időben, és kész. Ez eddig viszonylag egyszerű volt, a mostani brutális munkaerőhiány miatt azonban minden észszerű tervezést felborított. Az egy dolog, hogy célszerű kiérni egy-két órával az indulás előtt, de biztos, hogy ezt fel kell vinni három órára? Vagy még többre? Megteheti a reptér, hogy elégtelen szolgáltatást nyújtson? Mert a több óra sorállás nem értékelhető másként.
Ha nem most és nem teljes körűen, de ezekre a kérdésekre választ kell majd adni. Ennek első lépése lehet ez a dublini lépés.