Sorra mondják el a légitársaságok vezetői, hogy nagyon olcsó volt eddig a repülés, de most aztán ennek vége. De ne aggódjunk, lesznek ezentúl is alacsony áron jegyek. Most is vannak, csak kevesebb, mint eddig.
A legfrissebb hír, hogy a Eurowings konkrét áremelést jelentett be, de róluk azért érdemes tudni, hogy ők (pontosabban az egész Lufthansa-csoport) küzdenek a legnagyobb működési kihívásokkal. Magyar utasnak velük kapcsolatban inkább az fontos, hogy a nyaralójáratokat akarják fenntartani, ezekből nem törölnek. Minden más veszélyben van, a budapesti útvonalak is. Láttuk is az elmúlt hetekben, hogy sorra törölték a pesti járatokat is, ezzel egész nyáron számolhatunk. De legalább már napokkal hetekkel korábban szólnak, nem előző este.
Fontosabb, amit a Ryanair vezére mondott pár napja az FT-nek. Szerinte a 40 eurós átlagár nem fenntartható, de 50-60 körül is olcsó lesz a repülés. Az biztos, hogy drasztikusan megváltozott, megnőtt a költségszint, egyszerűen nem tudnak a korábbi jegyárak mellett nyereségesek lenni a légitársaságok.
Elég ránézni a részvényárfolyamaikra, különösen a Wizz Airére. Durva szakadás hónapok óta, miközben pörög a piac, ők pedig sokkal több járattal repülnek már, mint a covid előtt. Csak közben a költségek az égbe szöktek, a modelljük nyereségtermelő képessége megkérdőjeleződött. És a várakozások szerint a legnagyobb költségtételt jelentő üzemanyagár magas marad. Plusz a személyzeti költségek is tovább nőnek. Meg minden más a magas infláció közepette.
Az elmúlt két évben sokkal kisebb mértékben nőttek a jegyárak, mint a diszkont légitársaságok költségei, ezen próbálnak most változtatni. A jegyárat tudják kevésbé emelni, azzal komolyan versenyeznek a legtöbb útvonalon, a nagy drágulás leginkább a kiegészítő szolgáltatásoknál látszik. Ezekkel érdemes számolnia az utasnak.
Alacsony jegyárak ma is vannak, 10-15 euróért sok helyre lehet foglalni most is idén őszre. (Még az új adó mellett is.) Az átlag fog felmenni, kevesebb útvonalon és rövidebb ideig lesznek majd elérhetőek várhatóan a nagyon olcsó jegyek. Inkább az lehet majd látványos, hogy gyakrabban kell útvonalakat bezárni, kapacitásokat átcsoportosítani a cégeknek, ha nem tudnak magasabb árakon tölteni egy útvonalat.