Március 9-én Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója még hisztériának titulálta a koronavírus-járványt, és nem kívánt komolyan foglalkozni a kérdéssel, ehhez képest járatainak 97 százaléka állt le a vírus miatt. Ma átlagosan 30-40 százalékos töltöttséggel repülnek. A foglaltság ennél valamivel magasabb, ám az utasok jó része inkább nem utazik. Vagyis ha hiszti, ha nem, a vírus komolyan megütötte a céget.
Kommunikációs tréning
Minderről a cég vállalati kommunikációs menedzsere, Radó András beszélt a Corvinuson a közelmúltban – pontosabban jó kommunikációs szakihoz híven sokat beszélt, keveset mondott a Corvinus Tourism Club eseményén a CTM elnökének, Nagy Simonnak. Az mindenesetre többször is elmondta (elbeszélte?), hogy a Wizz a leg-leg-leg és egyébként is hű de azta (ihaj-tyuhaj, tillajlárom). A teljes beszélgetés itt nézhető meg, de hosszú ám!
Annyi konkrétumot mindenesetre sikerült kisajtolni belőle, hogy az utasoknak nagyjából harmada megelégszik azzal, ha pontokban kapja vissza a jegy árának 120 százalékát. Végül is ez korrekt ajánlat, kivéve, ha mi inkább utazni szeretnénk.
A szaki megerősítette, hogy a Wizz a törlést követő 30 napban visszautalja a jegyárat, ha azt kéri az utas, amire más légitársaság esetében nincs példa. Erre meg is van a fedezet, hiszen a Wizz két évre elegendő kesben ül. Vagyis rendkívül likvid. Ellentétben például a csőd szélén tántorgó Norwegiannel vagy a harmatgyenge easyJettel – ezt nem a meghívott tette hozzá. Pillanatnyilag a Ryanair és a Wizz a legstabilabb – ezt sem.
Gyakornoki program és ingyenes átfoglalás
Ehhez persze az is kellett, hogy a Wizz nagyjából 5000 munkavállalójából 1000 főt kirúgjon. Kicsit ciki volt szenvtelen arccal beszélni erről a Covinuson, ahol ülnek olyan hallgatók, akiket jó eséllyel épp kiszórtak valamilyen gyakornoki helyről. Nem is időzött sokat azzal emberünk, hogy mikor áll vissza a gyakornoki program a cégnél. Ugrott is a következő témára.
A hallgatói kérdések között hangzott el, hogy miért nincs (és nem is volt) ingyenes átfoglalás a Wizznél. A Ryanair például két körben is lehetővé tette az ingyenes átfoglalást. A válasz egészen meglepő volt. A Wizz nem teheti meg, hogy ne utazhasson az, aki utazni akar. (Mi van?) Tehát nem lehet törölni egy járatot, annak mennie kell, hiszen van, aki utazni akar (Hogy mi van?)
Lefordítván utasnyelvre. Ha lenne ingyenes átfoglalás, akkor sokan inkább eltolnák az utazásukat. Ez esetben pedig annyira kevesen maradnának a gépen a fizető utasok, hogy azt már totál nem érné meg elindítani. Vagyis azt a járatot törölni kell. És a Wizz nem akar kiszúrni ezekkel az utazni vágyó emberekkel. Azért ez jó, nem? Mert amúgy a Wizz számára mindig az utas az első.