Elég gyakran találkozhat a lelkes utas azzal, hogy a légitársaság foglalási rendszere szerint teltházas egy járat. Ez azonban általában félrevezetés, ezzel a megoldással az esetek többségében csak annyit akar elérni a légitársaság, hogy ne lehessen foglalni a járatra.
A brit sajtó időnként rácsodálkozik a dologra, általában akkor, amikor az ideges utasok jelzik a problémát. Most is van egy friss cikk, amelyben főleg az easyJetre panaszkodnak, de a Ryanairt is érintik. Elég vicces exkluzív nyomozásnak nevezni azt, amiben az érintett cég el is mondja, hogy miért tesznek sok járatot sold outra.
Nyilvánvaló, hogy nem akarnak ezekre több foglalást fogadni, az a kérdés, hogy miért. Sokszor van olyan, amit az easyJet is említ a cikkben, hogy bizonytalanná vált a járat közlekedése. Lehet, hogy megy és lehet, hogy nem. Leginkább hatósági korlátozások miatt, amelyekről nem tudni, hogy fennmaradnak-e. Az érdekes ebben, hogy az easyJet nem is repül még, nála ez csak néhány júniusi járatnál merül fel.
A Wizz viszont repül ma is, kerülgeti a korlátozásokat és előszeretettel él ugyanezzel az eszközzel. Néha egészen hosszú ideig. Mai példa: Málta (képünkön). Még május legvégén jelentették be hivatalosan, hogy Máltán július elsején nyit a reptér. Nem kell ahhoz kimagasló logikai képesség, hogy kitaláljuk: júniusban senki se repülhet menetrend szerint Máltára. A Wizz át is tette a járatokat a teltház (elfogyott) kategóriába, viszont a mai napig ott is tartja őket. Ma, négy nappal az indulás előtt sem törölték az eredetileg 16-án induló járatokat se. Az utasok ilyenkor nem is kapnak semmilyen értesítést, figyelmeztetést. Ez azért gáz.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
Az easyJettel kapcsolatos cikkben is felmerül, hogy ezt azért csinálják, hogy minél később kelljen visszaadni az utas pénzét. Lehet, hogy valamennyire ez is szempont, de nem gondoljuk, hogy ez a fő motiváció. Pont az easyJet példája mutatja, hogy nem kell a teltházas kamu a kifizetés eltolásához. Ha rég kiszedték a járatot a foglalási rendszerből, akkor is megtehetik, hogy a törlés bejelentését elhúzzák sokáig. Az easyJet egy héttel a tervezett indulás előtt töröl csak, pedig a járat már rég kikerült a menetrendből. Érvényes ez a magyar útvonalakra is persze.
A Wizz állítólag mindig a hivatalos értesítést várja a törléssel, ha például Málta nem ad ki ilyet, csak egy miniszterelnök bejelenti a reptér zárva tartását, az neki kevés. Az biztos, hogy az utas jól teszi, ha időről időre rápillant nem csak a saját foglalására, hanem arra is, hogy a járata benne van-e még a menetrendben. Ha azt látja, hogy nincs járat, akkor szinte biztos nem utazik, várható az értesítés a törlésről. Ha pedig tele járatot jelez a rendszer, akkor csak valószínű mindez.
Egy példa arra, hogy visszatértek járatok: Moldávia előbb június 30-ig hirdetett reptérzárat, majd módosított visszafelé. Először teltházara tette a Wizz a járatokat, de nem lett törlés, később visszatértek a foglalási rendszerbe.