Az osztrák kormány annyira meg akarja menteni a saját nemzeti légitársaságát, hogy a fapados modellt próbálja eltaposni. Hihetetlen, de teljes komolysággal tudták bejelenteni, hogy betiltják a nagyjából 40 euró alatti repülőjegyeket.
A legviccesebb a dologban, hogy környezetvédelmi okokkal magyarázzák mindezt. Végül is ha az egy utasra vetítve közel dupla akkora káros kibocsátást toló Austrian marad csak a piacon, a sokkal zöldebb Wizz meg eltűnik, akkor összességében drasztikusan csökkenhet a légiforgalom. Így meg kevesebb szennyezőanyag kerül a levegőbe.
A dolog lényeges előzménye, hogy a Lufthansa-csoport már bedőlt volna a mostani válságban, ha nem mentik ki az államok. Az Austrian Airlines is a csoport része és a német meg az osztrák kormánynak meg kell alkudnia a mentésről. Nyilván mindenki a lehető legkevesebbet akarja beletolni a mamutba. Az osztrákok most azt találták ki, hogy a 600 millió eurós csomag mellett az igazi segítség, ha kicsinálják a konkurenciát. A piaci alapon is sokkal hatékonyan működő üzleti modellt.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
Ennek fontos eleme, hogy a jegyár nem mutatja a lényeget, a bevételben a kiegészítők (csomagdíjak, ültetés, fedélzeti eladások, stb.) egyre nagyobb szerepet kapnak. Tehát ha kiemeljük csak a jegyárat és azt mondjuk, hogy ez nem lehet költségszint alatt, akkor az egész működési modell sérül. Csak drága jegyekkel nem lehet megtölteni a gépeket, e nélkül pedig nincs elég kiegészítő bevétel.
A Lauda vezetője teljesen kibukott a dolgon, de azt mondja, még látni szeretné a törvényjavaslatot is, nem csak a politikusok bejelentését. A Wizz is erre utalt óvatosan az Austrianaviaton kérdésére. De azt elmondták, hogy ilyen az EU-ban nincs, uniós jogokat sért egy ilyen beavatkozás a szabad piacba.
A két ultrafapados sokáig bottal nem piszkálta az osztrák piacot. Aztán két éve az addig méregdrága bécsi reptér új vezetése levitte a díjakat, új ösztönzőket vezetett be. Bement a Wizz és Lauda-színekben a Ryanair, hogy egymással is keményen versenyezve megmutassák, hogy nem sok babér terem az Austriannek. Kis túlzással a ráhordás a Lufi hosszú távú járataira.
Ha komoly az ötlet a minimumjegyár bevezetéséről, akkor a két ultra valószínűleg úgy hagyja ott az osztrák piacot, mint eb a Szaharát. Pozsony pedig újra örülhet. Kíváncsian várjuk a további fejleményeket.