Egy dolog a kommunikáció és egy másik a valóság, amit a menetrend mutat: szépen dobálja ki budapesti járatait télre a Ryanair és a Wizz Air is.
A különbség nagyjából annyi, hogy a Ryanairnél ott van határnak az október végi téli menetrendváltás, onnantól ritkít a legtöbb útvonalon. Aztán nincs variálás, ugyanaz a menetrend érvényes egész télen.
Látványos a ritkítás például Prágába, ahova heti 9 járattal mennek október végéig, a téli menetrendben ez most már heti kettőre zuhan vissza. Billundnál a heti 5 már októberben 4-re csökken, aztán a menetrendváltástól mindössze egy hétvégi (péntek-vasárnap) járatpár marad meg.
Több útvonalon heti 1-2 járatot dobtak ki az elmúlt hetekben és ez jellemző a Wizznél is. Azzal a különbséggel, hogy náluk több menetrendi időszak van és többször változik is a menetrend a téli szezonon belül. Az is jellemző, hogy novemberben még nincs vágás, vagy csak csekély, a karácsonyi csúcsra komoly sűrítés jön, januárban aztán beáll a nihil. Sok útvonal ilyenkor heti 2-re megy vissza.
Larnaka például szeptemberben még heti 6, októberben 5, novemberben 3, januártól 2. Nizza hasonló, október 4, november 3, decembertől 2. Heti háromról kettőre megy vissza például Izland, négyről háromra Dortmund és lehetne még folytatni. A lényeg, hogy látják a folyamatos visszaesést a foglalásokban és szedik ki a korábban meghirdetett járatokat. Annak örülhetünk, hogy újabb útvonalbezárást nem látunk.
Természetesen a január mindig a leggyengébb hónap, de idén a szezonalitás erősebbnek tűnik. Ahogy megyünk bele az energiaválságba, az elszálló rezsi mellett nyilván a szokottnál nagyobb mértékben csökken az utazási igény. Erre reagálnak a légitársaságok a kapacitáscsökkentéssel.
A Wizz sose kommunikált a vágásairól, de most a Ryanair is hallgat. O’leary ezekről a friss törlésekről valószínűleg még nem tudott, amikor múlt héten Budapesten trollkodott. De meglepő, hogy most nem használják ki egy újabb utasadó-ellenes nyilvános hőbörgésre.