A Which, brit fogyasztóvédelmi műsor, illetve oldal felmérést végzett az utasok körében arról, hogy milyen arányban adják vissza nekik a törölt járatok után jogosan járó pénzüket a légitársaságok. Sajnos csak a négy legnagyobb brit cég érdekelte őket, a Wizz Air így már nem fért bele. De nagyon úgy fest, az érintettek fele magasan tesz arra, hogy uniós szinten kimondták, fizetniük kell.
A Ryanair kimagaslóan taplónak tűnik. Noha neki a legnagyobb a készpénzállománya, büszkén veri is a mellét a részvényesek felé, hogy mennyire válságálló, szinte egyáltalán nem adja vissza az utasok pénzét. A Whichnek 2800 utas válaszolt, ez alapján az egy hetes határidőre csak 100-ból 5 Ryanair-utas kapta meg a pénzét. De azon túl is alig fizetnek, 84 százalék vár a pénzére. Ez ahhoz képest jó arány, hogy mi még egyetlen élő embert se láttunk, akinek utalt volna a Ryanair a járvány európai berobbanása óta.
Érdekes folyomány, hogy a felmérésből cikket kanyarintó Simple Fying mint mindig, rákérdezett az érintett légitársaságnál, hogy ezt most így hogy. Erre azt válaszolták, hogy március közepe óta 400 millió eurót fizettek ki készpénzes visszatérítésként és vócserben, ami a hátralék egyharmada. A trükk a mondatban nyilván az, hogy a kápé és a vócser aránya nem állhat messze a 0-100-tól.
A Ryanair minden trükköt bevet, hogy ne kelljen visszaadnia a pénzt, írtunk róla már párszor. Mi magunk sem tudjuk, hogy mi lesz a visszatérítési igényünkkel, mert kétszer megerősítették, hogy küldik, aztán önhatalmúlag küldtek vócsert, hogy ha nem tetszik, kérjük újra a pénzt. Nem kérjük újra, ne szórakozzanak, hanem küldjék az eredeti ígéret szerint, nem fogadtunk el semmi módosítást.
Az easyJetnél az arány egy fokkal jobb, ott az utasok kétharmada fut a pénze után. Ezek szerint kamu volt, hogy négy hét alatt teljesítenek. Náluk legalább tágabb az átfoglalási lehetőség, bármelyik járatra át lehet iratkozni egy törölt járatról. Aki utazna ünnepek idején, amikor iszonyat drágák a jegyek, ezt érdemes kihasználnia.
A British Airways is eljátszotta az easyJet mellett azt a trükköt, hogy nem lehet online igényelni a visszatérítést, csak telefonon. De azért náluk a többégnek utalnak, csak 23 százalék vár a pénzére. A legjobb a Jet2 lett a felmérésben, csak az utasok 19 százaléka nem kapta meg a dellát.
A Wizz Airről annyit tudunk, hogy sokan megkapták már a pénzüket, nem gyorsan, de utalnak. Saját tapasztalatunk velük nincs, mert a 120 százalékos visszatérítés a Wizz-számlára kellően kedvező ahhoz, hogy évek óta minden törölt, vagy módosított járatunk után azt kérjük és a mostani válságban sem változott.