Mindenekelőtt szögezzük le: előző cikkünk a Wizz Air friss magyar járattörléseiről téves következtetésre jutott, elnézést kérünk mindenkitől, akit ez ha csak néhány órára is, de feélrevezetett. Érthetően kaptunk miatta hideget-meleget, de fontosnak tartjuk leírni a teljes történetet. Ez alapján mindenki az összes információ birtokában döntheti el, hogy miként értékeli a hibánkat.
Csütörtökön késő délutántól kaptuk a jelzéseket arról, hogy rengeteg járatot törölt a Wizz Air júliusra. Mivel folyamatosan követjük a menetrendjük változását és fel is hívtuk a figyelmet többször arra, hogy a július 20 utáni időszakra törölni fognak, nem lepődtünk meg. Azon annál inkább, hogy sok útvonalról az összes járatot kivették a menetrendből.
Nem az, ami
Megvártuk az estét, hogy nem valami rendszerhibáról van-e szó, de mivel nem annak tűnt, megírtuk, hogy mi a helyzet. Este 11-kor is a megjelölt útvonalak járataira kivétel nélkül nincs járat megjegyzés szerepelt a foglalási rendszerben, ez pedig azt jelenti, hogy kivették őket a menetrendből. Új helyen nem jelentek meg és az érintett járatok a saját foglalásaink között is egytől egyig törölt járatként jelentek meg a Wizz-applikációban azzal a szöveggel, hogy elnézést kérnek, törölték. Ez alapján született a cikk. Láttunk már sok törlést és eddig a törlés mindig az is volt, aminek látszik: törlés.
Most viszont reggel a járatok egy része elkezdett megjelenni új időpontokban a foglalási rendszerben. Később, a délelőtt folyamán a járataink törölt státusza elkezdett módosulni a saját profilunkban töröltről menetrendváltozásra. Olyan is volt, hogy az odaút menetrendváltozás lett, a vissza láb törölt maradt. Ekkor frissítettük a cikket az információval, hogy sok járatnál valószínűleg nem törlés lesz a végeredmény és egy külön Facebook-posztban is felhívtuk a figyelmet arra, hogy más lehet a végeredmény, mint amiről az előző esti állapot alapján írtunk.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
Mostani tudásunk szerint az történhetett, hogy a Wizz rendszere nem képes egy lépésben végezni a menetrendváltozást, előbb törlés, majd egy új járat megjelenése jön. Közben egy ideig téves információ szerepel a foglalási rendszerben és az utasok saját profiljában az applikációban. A webes rendszerben az ügyfélprofilban mindig később jelennek meg a változások, mint az appban, ezért nem tulajdonítottunk jelentőséget annak, hogy ott a törölt járatok egy része még élő állapotban volt. Később kiderült, hogy sok járatot valóban töröltek, de csak ezeknél volt helyes az appban az infó. Sok útvonalon volt ritkítás, de legalább heti egy járat megmaradt, tehát teljes útvonal nem esett ki. De ez biztosan csak péntek délutánra derült ki, mert akkor jelentek csak meg árak, addig az új helyre került járatokat sem lehetett foglalni.
Téves információ
A Wizz Air foglalási rendszerének és a saját járatainknak tévesen megjelenő státusza alapján közöltük tehát a tévesnek bizonyuló információt. De ettől még elismerjük, hogy hibáztunk, mert tudtuk, hogy néha vannak késések és furcsaságok a rendszerben. Igen, érdemes lett volna várni még egy fél napot a cikkel. De kétségtelen, hogy ilyen hosszú téves időszakot még nem láttunk. Valószínűleg azért nagyon lassan állítódott át a rendszer, mert egyszerre nagyon sok járatot töröltek, illetve helyeztek át a teljes hálózaton. Az továbbra is fontos információ, hogy több százezer utas érintett, akinek most akár több nappal került odább a járata, vagy törölték azt.
Apró érdekesség, hogy van olyan el se induló törölt útvonal (London-Tromso), amely már teljesen kikerült a rendszerből, nyoma sincs, hogy valaha létezett volna. De még mindig élőként szerepel az erre foglalt járatunk a webes rendszerben, töröltként az appban.
Figyelemre méltó, hogy a Ryanair 11.37-kor kiadott egy közleményt arról, hogy mentőjegyeket ajánl fel a Wizz-utasoknak, akiknek törölték a járatait Odesszába, Harkovba és Göteborgba. A nagy versenytárs tehát pontosan ugyanazt látta, mint mi: a Wizz Air törölte ezeket az útvonalakat. Aztán később, mikor észrevették, hogy mégse, visszavonták a közleményt. Ehhez jó tudni, hogy a két cég előszeretettel szívatja egymást ilyen mentőjegyes bemondásokkal, ha a másik töröl. A Ryanairnél erre sablon van, pár nappal korábban is alkalmazták, amikor a Wizz a Southend-Vilnius útvonalat törölte.
Mi nem stimmel?
Aztán a Wizz úgy gondolta, hogy jobb terelni a figyelmet a sok menetrendváltozásról, ritkításról. Inkább kommunikációs offenzívába kezd a történtek kapcsán. Megtisztelő, hogy meg lettünk szólítva, egy az egyben idemásoljuk a nekünk szóló közleményt. (Később kiadtak egy másikat is, amiben nagyrészt a Ryanairre lőnek) De aztán leírjuk, mi nincs köszönő viszonyban se a valósággal benne.
A mai napon a piacon megjelent téves információkra reagálva a Wizz Air biztosítja utasait, hogy az utóbbi időben egyetlen útvonalat sem törölt hazai kínálatából, csupán a korlátozásokhoz alkalmazkodva módosította egyes járatainak menetrendjét. A légitársaság jelenleg a tervezett kapacitásának közel 40 százalékát üzemelteti, amely több mint 160 útvonalból és csaknem 800 járatból álló hálózatot jelent. Más légitársaságokkal szemben a Wizz Air a járvány alatt sem függesztette fel működését, hanem továbbra is biztosította az utasok szállítását azokra a desztinációkra, ahol ezt a korlátozások lehetővé tették. A COVID-19 terjedésének megakadályozása az egyes országokat korlátozó intézkedések bevezetésére kényszerítette. A helyzet okozta járattörléseket követően a légitársaság automatizálta a törölt járatok viteldíjának visszatérítését, és vállalta, hogy a pénzvisszatérítést választó utasok számára 30 napon belül visszautalja az eredeti viteldíj 100%-át.
A Wizz Air e-mailen tájékoztatja a menetrendváltozás által érintett utasokat, és automatikusan alternatív járatot kínál fel a számukra. Emellett az utasok kérhetik a viteldíj teljes visszatérítését, vagy 120%-ának jóváírását WIZZ számlájukon.
A fentiek alapján a más légitársaságok által felajánlott mentesítő járatoknak nincs értelme. A Wizz Air egyre több útvonalat kínál alacsony áron, miközben továbbra is mindent megteszünk, hogy kielégítsük utasaink utazás iránti igényeit, immár fokozott higiéniai intézkedések mellett.
Két fontos dolog tehát. Nem igaz, hogy az utóbbi időben nem töröltek hazai útvonalat. Debrecenből legalább öt útvonal ment a kukába: Milánó, Dortmund, Málta, Doncaster, Barcelona. A másik fontos ferdítés az idézett szösszenetben, hogy csupán a korlátozásokhoz alkalmazkodva módosítanak a menetrenden. A mostani törlések döntő többsége ugyanis kereskedelmi célú. Olyan útvonalakon törölnek, ahol lehet repülni. Azért vágnak, mert kevesen utaznak, nem éri meg gyakrabban menni, vagy egyáltalán repülni. És átcsoportosítják a kapacitásokat új bázisokra. Amivel nincs semmi baj, nem igazán értjük, miért kell mást mondani.
Az a valóság
Még egy gondolat. Többen azt kritizálták, hogy miért a foglalási rendszer alapján szerezzük a járatinformációt, miért nem kérdezzük meg a Wizz Airt. Nos, azért, mert nem csak a Wizz, egyik légitársaság sem ad információt járatokról, törlésekről. Napokkal később, nyilvánvalóan törölt útvonalakról persze elmondják, hogy az utasok érdekében valóban ez történt, de ez kevés. A saját járata helyzetéről érdeklődő utasnak is csak azt mondja az ügyfélszolgálat, amit a rendszerben lát. A Facebookon válaszoló alkalmazott, vagy robot meg azt, hogy nézd meg magad a rendszerben, amit ott látsz, az a valóság. Mi is ezt tesszük, valóban az a valóság. Ott látszik, hogy mi akar a cég.
Most a hibás jelzést félreértelmeztük, ezért még egyszer elnézést kérünk.
Tanultunk az esetből és továbbra is maradunk és szolgáljuk az utasokat a számukra legfontosabb információkkal. Legjobb tudásunkkal megírjuk minden szolgáltatóról az igazat, azt is, amit nem szeretnek olvasni. Ha új útvonalat indítanak, ha olcsó jegyet adnak, pont ugyanúgy, mint amikor stikában törölnek, megemelik a költségeket, vagy szívatják apróságokkal az utast.