Vártuk, hogy mennyit töröl a következő szakaszban a Wizz Air, de amit most látunk, az valóban felér egy kisebb mészárlással.
FRISSÍTÉS: inkább menetrendváltozás lesz ez. A járatok a törölt státuszból átkerültek a függő státuszba, lehet, hogy mégse veszik ki az összeset. A saját foglalásaink közül a legtöbbet most is töröltként mutatja, de kettőnél átváltott menetrend-változásra, ezek maradnak. Mindenesetre a címben a felkiáltójelet kérdőjelre módosítottuk és figyeljük a változásokat. Amint letisztul, hogy mit akarnak, megírjuk.
FRISSÍTÉS 2: Úgy tűnik, eltérő napokra pakolják vissza a járatokat, foglalni még nem lehet rájuk, de eldőlni látszik a dolog, a többség marad.
Ez a legdurvább törlés és ritkítás, amit a magyar piacon a cég egész eddigi története alatt végrehajtott.
Azt már tudtuk eddig, hogy a 15 budapesti gépből 2-3-at elvisznek, ennyivel összemegy a bázis. De úgy tűnik, további gépeket irányítanak máshova és sok magyar hajózó alkalmazottnak (pilótának és utaskísérőnek) kell döntenie a kirúgatás és a költözés között.
Átengedik
Azért nagy sokk a mostani durva vágás, mert eddig úgy tűnt, ritkítanak mindent, de az útvonalak döntő többsége megmarad. Budapestről még a járvány legsúlyosabb napjaiban is repült a Wizz és elsőnek akart teljesen felállni. Ehhez képest most egy csomó útvonalat átenged a Ryanairnek.
Ahogy arról korábban írtunk, eddig július 19-ig volt kész a valódi menetrend, azon túl teljes menetrendet árultak. Biztos volt, hogy ebből is törölnek majd, de a terv az volt, hogy ennek mértéke kisebb lesz, mint amennyi járatot július elejére kivettek a menetrendből. Így jöhetett volna az, hogy fokozatosan egyre több járat indul el. Nem így lett.
Ami tehát július 20-tól eltűnt a budapesti menetrendből, magyarul megszűnik: az ötből négy balkáni útvonal (Tirana, Podgorica, Szarajevó, Szkopje), az idén nyitott ukrán célokból három (Harkov, Zaporizzsja, Odessza), valamint Nur-Szultán, Malmö, Göteborg, Bologna és Nápoly.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
A balkániak közül megmarad Pristina, ezzel együtt érdekes, hogy ezek államilag támogatott útvonalak és négy évre vállalta a Wizz, hogy üzemelteti őket. Ez pedig csak 2021 tavaszán jár le. Az ukrán útvonalakon sose értettük, miért versenyez a két ultra olyan elszántan a hatalmas bukóért, valószínűleg durván növekvő vendégmunkás-forgalomra számítottak. Ennek betett a koronavírus, a Wizz talán arra gondol, mostantól bajlódjon ezekkel a Ryanair. Bologna sose ment jól, Malmö pedig nem versenyképes Koppenhágával szemben, ahova a Ryanair és a Norwegian repül. Eddig is évről évre ritkábban repülték. Nápolynál és Göteborgnál a Ryanair ráindított a Wizzre és két céget ezek legfeljebb szép időkben bírnak el. A Wizz számai nyilván azt mutatják, máshol jobb megtérüléssel tud repülni.
Debrecenből az elmúlt hetekben kivettek már egy csomó útvonalat, most ezeken felül megy Párizs-Beauvais és Mallorca a kukába. Utóbbi a durvább: még nyár közepén sem bírnak egy bevált nyaralóútvonalat megtölteni? Most már szinte fél gép elég a debreceni bázisra, a négy megmaradt útvonalra.
Nem jönnek vissza
A törölt útvonalak teljesen kikerültek a rendszerből, egyiket sem látjuk visszatérni később se őszre, se télre, se jövő nyárra. (Igaz, jövő nyárra nem törölt, hanem kamu tele, nem foglalható státuszba kerültek.) A többi útvonalnál is komoly ritkításokat látni, néhány olyan útvonal van csak, ahol a július első feléhez képest nő a járatok száma augusztusra. A Wizz tehát már nem számít arra, hogy a járványhelyzet javulásával, az utazási kedv növekedésével ezeket később újra érdemes lesz üzemeltetni. Ez a legdurvább ebben a nagy ritkításban. A fokozatos újraindulásból, a minden hónapban több járat koncepcióból most durva pesszimizmusba váltottak, legalábbis ami a magyar piacot illeti.
De legalább nagyjából valós menetrendet láthatunk nem csak a következő néhány hétre, hanem előre több hónapra is.