Időről időre bejárják a sajtót a beszámolók, amikor kétségbeesett utasok jelzik: itt hagytak, törölték a gépemet, nem segítettek, skandallum. Sok apró részletre ilyenkor fény derül, de épp a lényeg sose szerepel az ilyen cikkekben: e legfontosabb tennivaló, hogy minél hamarabb eljussunk a célpontunkra.
Mindig is voltak és lesznek is utolsó pillanatos törések, ezzel számolni kell. A leggyakrabban ezeket a rossz időjárás okozza, a gép nem tud leszállni. Ha épp újságíró is érintett, vagy az utasok közül valaki értesít egy újságírót, akkor születnek a felháborodott cikkek. Íme a legfrissebb, amit a 24.hu közölt, saját munkatársuk volt érintett az esetben, jól meg is írta. Csak nem kevés hibával.
Lássuk, mi történik olyan esetekben, amikor egy gép elindul a bázisáról, de nem tud leszállni a célreptéren. Némi körözgetés után kitérő reptérre megy. Esetünkben ez Brüsszel-külső volt. Egy darabig vár, hátha javul az idő és át tud repülni az eredeti célállomásra, esetünkben Párizsba. De van egy pont, amikor már vissza kell indulnia a bázisára, különben lejár a személyzet munkaideje. Ekkor a kifelé tartó utasokat leteszik a gépről és eljuttatják földi úton a célállomásukra. (Esetünkben Brüsszel-alsóról Párizsba.) Általában buszokkal.
A gép utasok nélkül visszarepül a bázisára, esetünkben Budapestre. Elvileg küldhetne az utasokért egy pótgépet később a légitársaság, néha meg is történik, de igazából ez nem érdeke, sokba kerül. Üresen oda, utasokkal vissza, nulla plusz bevétel. Ha meg törli, akkor nincs semmi plusz költsége, az utasok ellátását-szállását így is úgy is fizeti.
Ha töröl, akkor felkínálja, hogy visszaadja a jegy árát, vagy elviszi az utasokat amin tudja – a saját gépeivel. Itt jön a lényeg. Aki ebben a pillanatban észnél van és elsőnek intézi az átfoglalást, az jut fel a következő gépre.
A mostani példánál maradva: a Párizsban ragadt magyar utasok többségének a célja, hogy minél hamarabb hazajusson. A Wizz minden nap repüli az útvonalat, de általában az utolsó napon már csak 10-15 szabad helyet tart fenn az árazó algoritmus az utolsó pillanatban utazni kényszerülőknek. Erre fog rárepülni fél gépnyi utas és az igazi okosutas áll ott a sor elején és fér fel a másnapi gépre.
Érdemes három csatornát figyelni. A helyszínen, a reptéren a földi kiszolgálók is szokták intézni az átfoglalást, de nem mindig. A légitársaság küld e-mailt is a törlésről, az abban szereplő infó alapján online is át lehet foglalni. De még előtte érdemes hívni az ügyfélszolgálatot. Nem az emelt díjast, hanem amit épp ilyen helyzetekre tartanak fenn és alapáras. Mivel egyszerre hirtelen sokan hívják, lehet, hogy ez nehezen jön össze, de érdemes kitartóan kísérletezni. A lényeg, hogy aki a leghamarabb foglal át, az fér fel a másnapi gépre.
Most a párizsi járatnál a következő két nap lett rögtön teltházas, a többi utas vagy három napot várt, vagy lemondott az utazásról, vagy más reptérről induló járatra foglalt át. Ha magunknak szervezünk hazautat (például másik légitársasággal, méregdrágán), azt nem nagyon szokták kifizetni a fapadosok. Pedig elvileg kötelességük lenne az utast eljuttatni a céljukig akár más szolgáltatók járatán. De ezt a fapadosok között nem tartja be lényegében senki.
A 24-cikkben van még egy pontatlan, félreértésre okot adó mondat, amelyben idéznek a Wizz e-mailjéből. E szerint a légitársaság levele arra is kitér, hogy a károsult utasok akár 250 eurós kompenzációban is részesülhetnek. Nos, ez nem igaz. Pontosabban igaz lehet bizonyos esetekben, a légitársaság e-mailje egy egyenszöveg, minden törlésnél ezt küldik ki. Viszont ebben a konkrét párizsi esetben nyilvánvalóan nem jár a kompenzáció, mert a törlés az időjárás miatt történt, ez tipikus vis maior.
A lényeg tehát, hogy ha így járunk, akkor miután kikáromkodtuk magunkat, de mielőtt telesírjuk az újságot és a Facebookot, a legfontosabb, hogy megoldjuk a hazautunkat. Ha az elsők között tudtunk átfoglalni a legkorábbi gépre, utána ráérünk átszervezni a programjainkat és – ha olyan király helyen ragadtunk, mint Párizs – élvezzük az ajándék szállást és a plusz egy napot, amit a városban tölthetünk.