Alig két héttel az előző törlés után ismét Párizsban hagyott egy gépnyi utast a Wizz Air. De kicsit mások most a körülmények és nyilatkozott a légitársaság kommunikációs vezetője is. Ez alapján érdemes átfutni az új információkat és levonni néhány tanulságot.
Legutóbb időben odaért a budapesti bázisról induló járat az Orly reptér közelébe, de időjárási ok miatt nem tudott leszállni. A friss esetnél viszont akkora késéssel indult Budapestről, hogy már nem engedték leszállni, mert lassan bezárt éjszakára a reptér.
Most csak a másik párizsi reptérre kellett kitérőre mennie a gépnek, a kifelé tartó utasok tehát nem szívtak nagyot. A hazafelé indulók számára viszont ennek nem volt jelentősége, ugyanúgy törölték a járatot, mintha Brüsszel-alsóra ment volna, ahogy legutóbb.
Az eset után az utasok reakciói ugyanazok voltak, ez kiderül az esetről beszámoló 24.hu-s cikkben. Most nem megyünk bele az alapokba, legutóbbi cikkünkben leírtuk, hogy ilyenkor az utasnak mit célszerű lépnie. Aki gyorsan átfoglalt, az már másnap délután itthon volt a következő Orly-Budapest Wizz-járattal.
Ami a mostani esetnél fontos különbség, hogy a költségeik megtérítésén túl jár az ott hagyottaknak a 250 eurós kártalanítás is. Ezt maga a Wizz Air kommunikációs vezetője erősítette meg, amikor Balázsék a műsorukban faggatták. Mondjuk keveredett a költségtérítés és a kártalanítás kérdése, de akkor most legyen egyértelmű: ha az utas maga szervezi a szállását és hazaútját, az egy dolog. Kifizetik utólag. És egy másik a 250 euró, ami akkor is jár, ha magunk intézkedünk és akkor is, ha gyorsan átfoglalunk másnapra, a Wizz hazahoz és megvárjuk, amíg megszervezik nekünk éjjel a szállodát. Tehát nem volt egy fitying plusz költségünk se.
Balázsék perceken át rugóztak azon, hogy miért nincs éjjel is magyar nyelvű ügyfélszolgálat és mivel erre nem jött jó válasz, elmondjuk. Egyrészt, miért lenne? Angol az alap nyelv, soha senki nem ígéri, hogy ha a weblap tud magyarul, akkor 0-24-ben fog valaki az ügyfélszolgálaton is. Ilyen alapon az összes európai nyelven kellene valaki, ami teljesen ésszerűtlen.
Főleg, hogy alapesetben nincs is szükség az ügyfélszolgálat hívogatására. A call-center semmivel se tud többet, mint a helyszínen intézkedő Wizz-megbízottak, a földi kiszolgálók, legfeljebb akkor segíthet, ha az átfoglalásban ott gyorsabban sorra kerülünk, mint online, vagy a helyszínen.
Egy apró ellentmondásra még figyelmesek lettünk a beszélgetésben. A Wizz-szóvivő a törlést kiváltó késést azzal magyarázta, hogy nagy hiány van légiirányítóból, miközben a 24-cikkben technikai problémáról van szó. Azonban ha valóban az irányítás hiánya okozta a késést, akkor az vis maior lenne és nem járna az utasoknak a 250 eurós kártalanítás. Egyébként a repülési adatok alapján eléggé valószínűtlennek tűnik, hogy pont azt a gépet várakoztatták volna két órán át, amelyiknek mennie kell, mert bezár a célreptere. A járatot teljesítő gép nem késett korábbi kanyarjáról, órák óta Ferihegyen volt, mégse indult el csak közel két órás késéssel.
A beszélgetésből szépen kiderül az is, hogy mennyire nem egyértelmű, hogy milyen költségeket és meddig hajlandó téríteni a légitársaság. Az még egyértelmű, hogy a másnapi más fapadost kifizetik, az easyJet neve el is hangzott a beszélgetésben. Ehhez kapcsolódóan az átutazás költségét is Orly-ról. CDG-re. De ha nem fizetek szállodát, éjjel átbumlizok és eljövök a reggeli Air France-szal, amit aranyáron adnak? Csak azt tudtuk meg, hogy a business class-t nyilván nem fizetik, de ezt senki nem is feltételezte.
Igazából csak annyi a szabály, hogy ésszerű határon belül térítenek, de ezt sokféleképpen lehet értelmezni. Annyi biztos, hogy másik fapadosra nem mondhatnak nemet, de továbbra is legkézenfekvőbb, ha a következő Wizz-járatra foglalunk át.
Ami még újra bebizonyosodott: a legnagyobb gond, hogy nem ad a légitársaság megfelelően információt. Nincs is rá embere, infrastruktúrája, nem is igazán érdekli. Hogy mi történik az ottragadt utassal, annak kezelését rálőcsölte a földi kiszolgálóra, az meg próbálkozik a szállással, aztán vagy van, vagy nincs. Ebben a fejetlenségben valóban akkor jár a legjobban az utas, ha maga intézi a dolgot, de akkor az előfinanszírozást, majd a macerát a pénz behajtásával is vállalnia kell.