Változik a Magyarországról induló repülőjáratok után fizetendő, extraprofitadónak becézett utasadó. Januártól a mértéke a gép széndioxid-kibocsátásától függ, a legzöldebb kategóriában csökken a fizetendő díj. A legkisebb kibocsátású légitársaság a Wizz Air, de azt nem tudjuk egyelőre megfejteni, hogy a legzöldebb A321 neóik beleférnek-e a legkedvezőbb kategóriába, illetve kik férnek még bele, hol a határ.
Azért meglepetés ez a változás, mert ma volt Kormányinfó és egy büdös szót nem szólt erről Gulyás miniszter, de még csak nem is utalt arra, hogy készülne egy ilyen változás. Mondjuk igaz, azt se tartotta fontosak bejelenteni, hogy lemondott az egyik legfontosabb minisztere a kormánynak.
De a lényeg, hogy este a közlönyben megjelent a rendelet, amely megfogalmazza az új szabályokat. A járatokat az egy ülésre jutó széndioxid-kibocsátási érték alapján kell besorolni, 10,50 kilogramm alatt van a legzöldebb kategória, 10,50-17,50 között a középső, e felett a legszennyezőbb. A középső kategóriánál nincs változás a fizetett utasadóban (3900 forint Európán belül, 9750 forint Európán kívül), a legzöldebb járatoknál viszont csak 2700/6800 forintot gombol le az állam, a legszennyezőbbeknek viszont emelkedik az adója, 5100/12700 forintra.
A változás abszolút pozitív, eleve így lett volna célszerű az adót bevezetni, ha már mindenképp be akarták. Általános trend a világban, hogy az utasadó mértékét a kibocsátástól teszik függővé, ezzel is érdekeltté téve a légitársaságokat abban, hogy minél zöldebb flottával repüljenek.
A légitársaságok a kibocsátásukról szóló jelentésükben gramm/utaskilométer alapon számolnak, ezt hirtelen nem tudjuk átkonvertálni ülésre vetítve. Az biztos, hogy az egyre több alacsony kibocsátású és nagy befogadóképességű Neóval repülő Wizz üzemelteti Európában a legalacsonyabb kibocsátású flottát és a Ryanair sincs messze elmaradva tőle, most már ő is havonta állítja be az új, 737 MAX-okat. Valószínűsítjük, hogy ha csak az állam nem akart teljesíthetetlen feltételeket szabni a legzöldebb kategióriának, akkor a Wizz legújabb gépei bele fognak kerülni.
Ha benne lesznek a magyar piacot uraló ultrafapadosok, akkor az kissé csökkenti az itteni működési költségeiket. Ez nem azt jelenti, hogy csökkentik is egyből a jegyárakat, hanem jobban megéri nekik magyar útvonalakat repülni. Az utasadó bevezetése óta mindkét ultrafapados több budapesti útvonalat is bezárt és egyetlen újat se jelentett be. A különbség csak az a kettő között, hogy a Ryanair ezt hangosan kommunikálta is, jó nagy üzengetésbe bonyolódva a kormánnyal, a Wizz viszont egy szót se szólt, csak lapítva zárta az útvonalakat.