A légiutaskísérők fizetéseiről hozott ki egy érdekes összehasonlítást az Austrianavation.net osztrák légügyi szakportál. Bécsben most minden arról szól, hogy sikerül-e megmenteni a Lauda-bázist és a minimumfizetéseken megy nagy vita. Már úgy tűnt, hogy bukta, de kormányszintű közvetítéssel újraindultak a tárgyalások és ma reggelre úgy tűnik, van előrelépés. Az eredményről természetesen beszámolunk. A magyar utasoknak sem mindegy ugyanis, hogy Lauda, vagy Ryanair-üzemeltetésben repülnek a járatok, mennyi menetrendváltozás, törlés jön majd.
De vissza a bérekre. A portál az Austrian Airlines, a Lauda és a Wizz béreit hasonlította össze, utóbbinál megszerezve a cég bécsi bértábláját. Egyértelmű, hogy a nemzeti légitársaságnál a dolgozók számára nagyobb biztonságot jelent, hogy az alapfizetésbe beépítettek 78 repült órát. Ezzel szemben a fapadosoknál az alacsony alapfizetésre jön rá a repült órák alapján számolt kiegészítés. Most, a nagy leállásban ez a dolgozóknak hátrányos, Bécsben például még májusban is csak három útvonalat repült csak a Wizz. Bár a cikkben nincs erre utalás, gyanítjuk, hogy a cikk a válság előtti állpotot tükrözi. Vagyis nem tartalmazza a Wizz által azóta bejelentett fizetéscsökkentéseket.
Így viszont az látszik, hogy az első éves junior sztyuvi korszakban a végeredmény, a teljes fizuk között annak ellenére nincs számottevő különbség a három cég között, hogy a Wizznél az alapfizetés kirívóan alacsony. Hetven órás repüléssel számolva jön ki ez, ebben az esetben a Wizz utaskísérői bruttó 1757 eurót kapnak a bérlábla alapján. Ez számításaink szerint nettóban 450 ezer forint körül van, de még nincs benne például a fedélzeti eladások után kapott jutalék. És az év végi bónusszal sem számolnak, erről nem szól a bértábla, nincs egyértelmű infó arról, hogy ad-e a Wizz ilyet.
Maradj naprakész, értesülj elsőként.
Az is kiderül, hogy a Wizznél a repült órákat a gép tényleges repülési ideje alapján számolják, nincs benne a földön munkával töltött idő. A nem eléggé elkötelezetteket már azzal kiszűrik az elején, hogy a tréning első négy hónapjában egy fillért sem kap az új belépő.
Arról, hogy az alapfizetés mennyivel nő, amikor az utaskísérő juniorból normál sztyuviba lép elő, nem derül ki a számokból. De az igen, hogy a repült órák utáni kiegészítésnél 25 százalék a növekmény. Aki pedig senior lesz, újabb közel 50 százalékos emelkedésre számíthat. Arra is utal a cikk, hogy az Austrian-nél a sok éve ott dolgozók jóval többet keresnek.
A bértábla országonként változó, de az osztrák számok arra utalnak, hogy a Wizz az első évekre nem a többiekkel versenyképes fizut próbál adni – de csak ha rendesen dolgozik, sok órát repül az utaskísérő.